Balali S, Soleimanpouromran M, Afrasyabi R, Esmaeeli shad B. (2021). Identifying educational components based on sexual ethics training in secondary school.
Rooyesh.
10(3), 161-170.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2549-fa.html
بلالی سوسن، سلیمان پور عمران محبوبه، افراسیابی رویا، اسماعیلی شاد بهرنگ. شناسایی مولفه های آموزشی مبتنی بر تربیت اخلاق جنسی در دوره متوسطه دوم رویش روان شناسی 1400; 10 (3) :170-161
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2549-fa.html
1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی،واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد،ایران.
2- استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد،ایران. ، m.pouromran@gmail.com
3- استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
چکیده: (1301 مشاهده)
یکی از تغییرات مهم در طول زندگی، رشد جنسی است و لازمهی هدایت آن، برخورداری از اخلاق جنسی است. هدف این پژوهش، شناسایی، طراحی و اعتباریابی مؤلفههای آموزشی مبتنی بر تربیت اخلاق جنسی در دوره متوسطه دوم بود. پژوهش حاضر با استفاده از طرح پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. سپس بر اساس مؤلفههای دست آمده، پرسشنامه 73 گویهای ساخته شد. نمونه آماری در بخش کمی شامل 375 نفر از متخصصان حوزه برنامه درسی و اساتید علوم تربیتی، معاونان و مدیران آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و همچنین اعضای هیات علمی و متخصصین حیطه اخلاق بودند. به منظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش تحلیل عاملی تأییدی و رویکرد مدلسازی معادله ساختاری استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل مضمون منجر به طراحی مدل آموزشی مبتنی بر تربیت اخلاق جنسی با چهار مضمون سازماندهنده اهداف، محتوا، روشهای یادهی-یادگیری و ارزشیابی و 19 مضمون پایه گردید. یافتهها نشان داد که ابزار سنجش از اعتبار عاملی برخوردار بود. همچنین مقادیر مربوط به برآورد ضریب آلفای کرونباخ، به منظور سنجش همبستگی درونی مضامین پایه بالاتر از 7/0 شد، در نتیجه ابزار سنجش مربوط به این مفاهیم از دقت اندازهگیری کافی برخوردار بود. بر اساس یافتههای حاضر میتوان بیان نمود که گنجاندن مؤلفههای آموزشی مبتنی بر تربیت اخلاق جنسی میتواند در تربیت اخلاق جنسی در بین دانشآموزان دوره متوسطه دوم مفید فایده واقع گردد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دینی دریافت: 1399/10/18 | پذیرش: 1400/1/23 | انتشار الکترونیک: 1400/3/10