Abdi S, Abdullahpoor A, Ahmadifar R, Savare F, Arad M. (2021). The effectiveness of Covid-19 Lifestyle Training on Mental Health and Adherence to Health Protocols: Application of BASNEF Model.
Rooyesh.
10(4), 109-122.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2559-fa.html
عبدی صباح، عبداله پور ارسطو، احمدی فر رشید، سواره فاروق، آراد منصور. اثربخشی آموزش سبک زندگی متناسب با دوران covid-19 بر سلامت روان و رعایت پروتکلهای بهداشتی: کاربرد مدل بزنف رویش روان شناسی 1400; 10 (4) :122-109
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2559-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دبیر آموزش و پرورش، بوکان، ایران. ، Sabahabdi2015@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دبیر آموزش و پرورش، بوکان، ایران.
3- استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران.
4- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دبیر آموزش و پرورش، پیرانشهر، ایران.
5- کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (1322 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش سبک زندگی متناسب با دوران کووید-19 (مبتنی بر مدل بزنف) بر سلامت روان و رعایت پروتکلهای بهداشتی دانشآموزان بود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه نهم دبیرستان ابنسینا در شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1399-1400 بود. از میان آنها، 30 نفر به شیوه نمونهگیری به صورت در دسترس وارد پژوهش شدند و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1979) و پرسشنامه محققساخته رعایت پروتکلهای بهداشتی گردآوری شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیره، تفاوت معنادار میان گروه آزمایش و کنترل را در متغیر سلامت روان و زیرمؤلفههای آن و متغیر رعایت پروتکلهای بهداشتی نشان داد (05/0P<). بر اساس یافتههای پژوهش میتوان از آموزش گروهی سبک زندگی مبتنی بر مدل بزنف برای افزایش سلامت روان و رعایت پروتکلهای بهداشتی دانشآموزان در دوران همهگیری کووید-19 استفاده کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1399/10/24 | پذیرش: 1399/11/15 | انتشار الکترونیک: 1400/4/10