Bateni P, Beirami M, Siavoshifar N. (2021). The effectiveness of affect regulation training on increasing self-regulation and reducing feelings of shame and guilt in mothers of students with special learning disabilities.
Rooyesh.
10(6), 129-138.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2690-fa.html
باطنی پونه، بیرامی مهدی، سیاوشی فر نسیم. اثربخشی آموزش تنظیم عاطفه بر افزایش خودتنظیمگری و کاهش احساس شرم و گناه مادران دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص رویش روان شناسی 1400; 10 (6) :138-129
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2690-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
3- دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، n.siavoshifar@gmail.com
چکیده: (1431 مشاهده)
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش تنظیم عاطفه بر خودتنظیمگری و احساس شرم و گناه در مادران دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص انجام شد. روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه مورد مطالعه 30 نفر بودند که به روش نمونه در دسترس وارد پژوهش شدند و در دو گروه آموزش تنظیم عاطفه (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. جمعآوری داده در مراحل پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از مقیاس آمادگی شرم و گناه (کوهن و همکاران، 2011) و پرسشنامه خودتنظیمگری بوفارد (بوفارد و همکاران، 1995) صورت گرفت. برای گروه آزمایش نه جلسه 75 دقیقهای آموزش تنظیم عاطفه اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) صورت گرفت. براساس یافتههای پژوهش آموزش تنظیم عاطفه تأثیر معناداری بر کاهش احساس گناه و احساس شرم و افزایش خودتنظیمگری در مادران دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص داشت (01/0>P). با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان از آموزش تنظیم عاطفه در برنامههای آموزشی و مشاورهای برای مادران دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص استفاده کرد.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1400/1/30 | انتشار الکترونیک: 1400/6/10