 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Tanhaye Reshvanloo F,  Abbasifar M,  Kareshki H,  Arkhodi Ghalenoei M. 
(2021).  Explain Optimism in students based on Daily Spiritual Experiences and Positive and Negative Affects.  Rooyesh. 10(9),  1-12. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2779-fa.html   
                    
                    تنهای رشوانلو فرهاد،  عباسی فر محمد،  کارشکی حسین،  ارخودی قلعه نوئی مهدی.
(1400).  تبیین خوش بینی در دانشجویان بر اساس تجارب معنوی روزانه و عواطف مثبت و منفی  رویش روان شناسی 10 (9) :12-1URL: http://frooyesh.ir/article-1-2779-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، farhadtanhay@um.ac.ir
 2- دانشجوی کارشنناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. 
 3- دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. 
 4- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (2611 مشاهده)
                    
                    
                    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تجارب معنوی روزانه، عواطف مثبت و منفی و جهت گیری زندگی دانشجویان به شیوه تحلیل مسیر بود. جامعه آماری را دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل میدادند. تعداد 205 نفر (94 دختر و 111 پسر) از این دانشجویان با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای تجارب معنوی روزانه (DSES، آندروود و ترسی، 2002)، عواطف مثبت و منفی (PANAS، واتسون و همکاران، 1988) و جهت گیری زندگی(LOT، شی یر و همکاران، 1994) را تکمیل کردند. دادهها به روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که احساس حضور خداوند به واسطه عواطف مثبت و منفی با جهت گیری زندگی رابطه غیرمستقیم و معناداری دارد(01/0>p). رابطه غیر مستقیم میان ارتباط با خداوند و احساس مسئولیت در قبال دیگران با جهت گیری زندگی به واسطه عواطف منفی نیز معنادار بود (01/0>p). مدل تحلیل مسیر از برازش مطلوبی برخوردار بود. به نظر میرسد تجارب معنوی روزانه به واسطه عواطف مثبت و منفی با جهتگیری زندگی دانشجویان رابطه دارند.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
سلامت  دریافت: 1400/2/2 | پذیرش: 1400/2/15 | انتشار الکترونیک: 1400/10/4