Movahedirad M, Ebrahimi M I, Sahebi A. The effect of teaching choice theory on the basic needs satisfaction and level of aggression among high school girls.. Rooyesh 2021; 10 (9) :137-148
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2844-fa.html
موحدی راد مریم، ابراهیمی محمد اسماعیل، صاحبی علی. تاثیر آموزش تئوری انتخاب بر ارضای نیازهای اساسی و سطح پرخاشگری دختران دوره دبیرستان. رویش روان شناسی. 1400; 10 (9) :137-148
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2844-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
2- استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشکده علوم انسانی،واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی،همدان، ایران. ، mse58_2007@yahoo.com
3- دکترای روانشناسی بالینی، مربی ارشد مؤسسه بینالمللی ویلیام گلاسر
چکیده: (1358 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر ارضای نیازهای اساسی و سطح پرخاشگری دختران مقطع متوسطه دوم شهر همدان بود. روش پژوهش آزمایشی و در قالب یک طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه موردنظر در این پژوهش کلیهی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر همدان بود که در سال تحصیلی 1396-97مشغول به تحصیل بودند، نمونه موردنظر شامل 30 دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. و در پایان با روش نمونهگیری تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پرخاشگری بأس و پری(1992)(BPQA) پرسشنامه 70 سؤالی نیازهای اساسی گلاسر(NDI) استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با نرمافزار 25SPSS_ استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تئوری انتخاب بر کاهش پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی، خشم و خصومت و خلأ ارضای نیاز به بقا،قدرت،عشق،تفریح ،آزادی دانشآموزان مؤثر است (05/0>p). در این پژوهش بیشترین میزان اثربخشی برای خلأ ارضا نیاز به آزادی و کمترین اثربخشی برا خلأ ارضا نیاز به عشق و تعلق بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش تئوری انتخاب به دانشآموزان دختر میتواند روش مفید و کارآمدی در جهت کاهش ابعاد پرخاشگری و خلأ ارضای نیازها در آنها باشد. از این اطلاعات میتوان در راستای برنامهریزی درمانی و مداخلات بالینی بهمنظور کاهش پرخاشگری دانشآموزان دختر دوره متوسطه استفاده کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1400/2/19 | ویرایش نهایی: 1400/10/4 | پذیرش: 1400/3/17 | انتشار الکترونیک: 1400/9/10