مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 9 - ( آذر1400 / شماره پیاپی 66 1400 )                   سال 10 شماره 9 صفحات 148-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movahedirad M, Ebrahimi M I, Sahebi A. (2021). The effect of teaching choice theory on the basic needs satisfaction and level of aggression among high school girls.. Rooyesh. 10(9), 137-148.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2844-fa.html
موحدی راد مریم، ابراهیمی محمد اسماعیل، صاحبی علی. تاثیر آموزش تئوری انتخاب بر ارضای نیازهای اساسی و سطح پرخاشگری دختران دوره دبیرستان رویش روان شناسی 1400; 10 (9) :148-137

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2844-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
2- استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشکده علوم انسانی،واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی،همدان، ایران. ، mse58_2007@yahoo.com
3- دکترای روانشناسی بالینی، مربی ارشد مؤسسه بین‌المللی ویلیام گلاسر
چکیده:   (1464 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر ارضای نیازهای اساسی و سطح پرخاشگری دختران مقطع متوسطه  دوم شهر همدان بود. روش پژوهش آزمایشی و در قالب یک طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه موردنظر در این پژوهش کلیه­ی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر همدان بود که در سال تحصیلی 1396-97مشغول به تحصیل بودند، نمونه موردنظر شامل 30 دانش‌آموزان دختر  مقطع متوسطه دوم بود که به روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. و در پایان با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه پرخاشگری بأس و پری(1992)(BPQA) پرسشنامه 70 سؤالی نیازهای اساسی گلاسر(NDI) استفاده شد و برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با  نرم‌افزار 25SPSS_  استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تئوری انتخاب  بر کاهش پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی، خشم و خصومت و خلأ ارضای نیاز به بقا،قدرت،عشق،تفریح ،آزادی دانش‌آموزان مؤثر است (05/0>p). در این پژوهش بیشترین میزان اثربخشی برای خلأ ارضا نیاز به آزادی و کمترین اثربخشی برا خلأ ارضا نیاز به عشق و تعلق بود. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که آموزش تئوری انتخاب به دانش‌آموزان دختر می­تواند روش مفید و کارآمدی در جهت کاهش ابعاد پرخاشگری و خلأ ارضای نیازها در آن‌ها باشد. از این اطلاعات می‌توان در راستای برنامه‌ریزی درمانی و مداخلات بالینی به‌منظور کاهش پرخاشگری دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه استفاده کرد.
متن کامل [PDF 755 kb]   (993 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1400/2/19 | پذیرش: 1400/3/17 | انتشار الکترونیک: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb