Komarati M, Zangeneh Motlagh F, Pirani Z. (2022). A comparative study on the effectiveness of Acceptance and Commitment therapy and mindfulness therapy on cognitive emotion regulation of female adolescents with self-harming behaviors.
Rooyesh.
10(10), 183-196.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2937-fa.html
کمراتی مریم، زنگنه مطلق فیروزه، پیرانی ذبیح. مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان نوجوانان دختر دارای رفتارهای خودآسیبرسان رویش روان شناسی 1400; 10 (10) :196-183
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2937-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران. ، f-zanganeh@iau/arak.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران.
چکیده: (1254 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان نوجوانان دختر دارای رفتارهای خودآسیبرسان بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. جامعۀ پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر که در سال تحصیلی 99-98 در مدارس دولتی منطقه 1 شهر تهران مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند، که از میان آنها 60 نفر با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب و بطور تصادفی در سه گروه مساوی (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) (گارنفسکی و همکاران، 2006) بود که در سه مرحله قبل، بعد و 2 ماه پس از جلسات اجرا شد. مداخلات درمانی برای گروههای آزمایش به مدت 8 جلسه برگزار شد، گروه گواه هیچ گونه مداخلهای دریافت نکردند. یافتههای به دست آمده از تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که هر دو روش مداخله بر بهبود تنظیم شناختی هیجان و مؤلفههای آن مؤثر بوده و میزان اثربخشی در طی زمان دارای ماندگاری اثر است (01/0P<). همچنین نتایج آزمون t نشان داد بین میزان اثربخشی دو روش بر تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دارای رفتارهای خودآسیبرسان تفاوت معناداری وجود ندارد، اما اثربخشی ذهنآگاهی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مثبت و منفی بیشتر است (0001/0=P).
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/3/16 | پذیرش: 1400/4/29 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10