Kermani A, Rahimi S, Fanoodi H, Narimani M. (2022). Tendency to high-risk behaviors in male adolescents: The role of predictors of maladaptive strategies of cognitive emotion regulation and interpersonal cognitive distortion.
Rooyesh.
10(10), 251-260.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2957-fa.html
کرمانی علی، رحیمی شقایق، فنودی حسین، نریمانی محمد. گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان پسر: نقش پیش بین راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و تحریف شناختی بین فردی رویش روان شناسی 1400; 10 (10) :260-251
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2957-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، a.kermani1993@gmail.com
2- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4- استاد ممتاز روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (1269 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و تحریف شناختی بینفردی در پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان پسر انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطه شهر رشت در سال تحصیلی 1400-1399 بود. تعداد 150 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس به روش اینترنتی، از طریق شبکههای مجازی (تلگرام، واتساپ و شاد) در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامههای خطرپذیری (زادهمحمدی و همکاران، 1390)، تنظیم شناختی هیجان (حسنی، 1389) و تحریف شناختی بینفردی (همامسی و همکاران، 2004) پاسخ دادند؛ دادههای پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و تحریف شناختی بینفردی با گرایش به رفتار پرخطر رابطه مثبت و معنادار دارد (01/0>P). راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و تحریف شناختی بینفردی 50% واریانس گرایش به رفتار پرخطر را تبیین میکنند. بنابراین از یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نقص شناختی و هیجانی میتواند نقش مهمی در رفتارهای پرخطر داشته باشد. |
|
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1400/3/25 | پذیرش: 1400/5/26 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10