Rezapour Mirsaleh Y, Shahsiyah N, Ghaffari H. (2022). Investigating the mediating role of self-control in the relationship between coping styles and self-concept of elementary school students.
Rooyesh.
10(10), 1-10.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2987-fa.html
رضاپور میرصالح یاسر، شاه سیاه نسیم، غفاری حسین. بررسی نقش میانجی خودکنترلی در ارتباط بین شیوه های مقابله و خودپنداره دانش آموزان دوره ابتدایی رویش روان شناسی 1400; 10 (10) :10-1
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2987-fa.html
1- دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران. ، y.rezapour@ardakan.ac.ir
2- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
3- کارشناسی ارشد مشاوره، سازمان آموزش و پرورش، اردکان، ایران.
چکیده: (1381 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودکنترلی در ارتباط بین شیوه های مقابله و خودپنداره دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اردکان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را تمام دانش آموزان پسر دوره اول ابتدایی شهر اردکان تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 330 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای پرسشنامه پاسخ به استرس کانر اسمیت (RSQ) (1997)، خودپنداره دانش آموزان هارتر (SPPC) (1985) و خودکنترلی ﮔﺮاﺳـﻤﻴﻚ و همکاران (SCS) (1993) جمعآوری و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که سبک مقابله رویارویی عامدانه به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق خودکنترلی با خودپنداره رابطه مثبت و معنادار داشت(01/0>p). سبک مقابله اجتنابی غیرعامدانه به طور مستقیم رابطه منفی با خودپنداره داشت اما به طور غیرمستقیم ار طریق افزایش خودکنترلی رابطه مثبتی با خودپنداره داشت (01/0>p). سبک مقابله رویارویی غیرعامدانه به طور غیرمستقیم از طریق خودکنترلی بر خودپنداره رابطه منفی و معنادار و سبک مقابله اجتنابی عامدانه به طور مستقیم با خودپنداره رابطه منفی و معناداری داشت (01/0>p). در مجموع یافتهها نشان داد که خودکنترلی میتواند نقش میانجی معنیداری در ارتباط بین سبکهای مقابله و خودپنداره در دانشآموزان دوره ابتدایی داشته باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/4/11 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار الکترونیک: 1400/12/12