مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 3 - ( خرداد 1401/ شماره پیاپی 72 1401 )                   سال 11 شماره 3 صفحات 24-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirian L, Ghadam Pour E, Abbasi M. (2022). Investigating the mediating role of communication skills and academic skills in relation to parenting styles, metacognitive beliefs and stress coping styles with risk-taking of adolescent students with high-risk behaviors. Rooyesh. 11(3), 11-24.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3024-fa.html
امیریان لیلا، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. بررسی نقش واسطه‌گری مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های تحصیلی در رابطه هیجان‌خواهی و باورهای فراشناختی با ریسک‌پذیری دانش‌آموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر رویش روان شناسی 1401; 11 (3) :24-11

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3024-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران. ، Ghadampour.e@lu.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.
چکیده:   (1477 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه­گری مهارت­های ارتباطی و مهارت­های تحصیلی در رابطه هیجان­خواهی و باورهای فراشناختی با ریسک­پذیری دانش­آموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری می­باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش­آموزان دختر و پسر دوره­ی متوسطه­ی دوم شهر کرج و در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که به روش تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای تعداد 300 نفر از میان آن­ها انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه­های رفتارهای پرخطر (RBH) زاده­محمدی و همکاران (1390)، رفتارهای ریسک­پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی (SAEBRS) کیلگوس و همکاران (2016)، هیجان­خواهی (SS) زاکرمن و همکاران (1981)، باورهای فراشناختی (MB) ولز و کارترایت- هاتون (2004)، مهارت­های ارتباطی بین­فردی (AICS) فترو (2000) و مهارت­های تحصیلی (AS) شعبانی و همکاران(1397) استفاد شد. برای تحلیل داده­ها از مدل­یابی معادلات ساختاری و آزمون  بوت­استراپ استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار بوده است. هیجان­خواهی با سح معنی­داری (1/0) و باورهای فراشناختی با سطح معنی­داری (1/0) به صورت مستقیم با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی رابطه دارند. هیجان­خو.اهی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های ارتباطی بین­فردی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی ارتباط دارند (03/0). رابطه غیرمستقیم باورهای فراشناختی با ریسک­پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی از طریق مهارت­های ارتباطی بین­فردی تأیید نشد (35/0). همچنین نتایج نشان داد هیجان­خواهی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های تحصیلی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی ارتباط دارند (04/0). باورهای فراشناختی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های تحصیلی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی رابطه دارد (01/0).
متن کامل [PDF 645 kb]   (806 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/4/29 | پذیرش: 1400/5/28 | انتشار الکترونیک: 1401/4/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb