Amirian L, Ghadam Pour E, Abbasi M. (2022). Investigating the mediating role of communication skills and academic skills in relation to parenting styles, metacognitive beliefs and stress coping styles with risk-taking of adolescent students with high-risk behaviors.
Rooyesh.
11(3), 11-24.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3024-fa.html
امیریان لیلا، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. بررسی نقش واسطهگری مهارتهای ارتباطی و مهارتهای تحصیلی در رابطه هیجانخواهی و باورهای فراشناختی با ریسکپذیری دانشآموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر رویش روان شناسی 1401; 11 (3) :24-11
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3024-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. ، Ghadampour.e@lu.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
چکیده: (1477 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهگری مهارتهای ارتباطی و مهارتهای تحصیلی در رابطه هیجانخواهی و باورهای فراشناختی با ریسکپذیری دانشآموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر و پسر دورهی متوسطهی دوم شهر کرج و در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد 300 نفر از میان آنها انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای رفتارهای پرخطر (RBH) زادهمحمدی و همکاران (1390)، رفتارهای ریسکپذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی (SAEBRS) کیلگوس و همکاران (2016)، هیجانخواهی (SS) زاکرمن و همکاران (1981)، باورهای فراشناختی (MB) ولز و کارترایت- هاتون (2004)، مهارتهای ارتباطی بینفردی (AICS) فترو (2000) و مهارتهای تحصیلی (AS) شعبانی و همکاران(1397) استفاد شد. برای تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری و آزمون بوتاستراپ استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار بوده است. هیجانخواهی با سح معنیداری (1/0) و باورهای فراشناختی با سطح معنیداری (1/0) به صورت مستقیم با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی رابطه دارند. هیجانخو.اهی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های ارتباطی بینفردی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی ارتباط دارند (03/0). رابطه غیرمستقیم باورهای فراشناختی با ریسکپذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی از طریق مهارتهای ارتباطی بینفردی تأیید نشد (35/0). همچنین نتایج نشان داد هیجانخواهی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های تحصیلی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی ارتباط دارند (04/0). باورهای فراشناختی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های تحصیلی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی رابطه دارد (01/0).
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/4/29 | پذیرش: 1400/5/28 | انتشار الکترونیک: 1401/4/7