Javaheri A, Esmaily A, Vakili M. (2022). The Relationship between Post Traumatic Growth and the Meaning of Life in COVID-19 Survivors: The Mediating Role of Spiritual Wellbeing.
Rooyesh.
10(11), 87-98.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3065-fa.html
جواهری عباس، اسماعیلی اکرم، وکیلی مطهره. ارتباط بین رشد پس از سانحه و معنای زندگی با نقش واسطه ای بهزیستی معنوی در بیماران بهبودیافته از کرونا رویش روان شناسی 1400; 10 (11) :98-87
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3065-fa.html
1- استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، Motahareh.vakili@ut.ac.ir
چکیده: (1442 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای بهزیستی معنوی در ارتباط بین رشد پس از سانحه و معنای زندگی در بیماران بهبودیافته از کرونا انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نظر هدف، جزء مطالعات بنیادی بود. جامعه موردمطالعه پژوهش، شامل کلیهی بیماران بهبودیافته از کرونا تا اردیبهشت سال 1400بود. تعداد 395 نفر (281زن، 114مرد) از بیماران بهبودیافته کرونایی از طریق نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. نمونه موردمطالعه پژوهش به پرسشنامههای رشد پس از سانحه تدسچی و کالهون(1996)، پرسشنامه معنا در زندگی(2006) و پرسشنامه بهزیستی معنوی (1992) پاسخ دادند. از بین این تعداد، 220 نفر (157زن، 63 مرد) این بیماری را تجربه ای استرسزا میدانستند و شرایط لازم برای ورود به پژوهش را داشتند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار AMOSو LISREL انجام شد. یافته های حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری، نشاندهنده اثرمستقیم رشدپس از سانحه بر بهزیستی معنوی و معنای زندگی میباشد. همچنین اثر غیرمستقیم رشد پس از سانحه بر معنای زندگی از طریق بهزیستی معنوی نیز تایید شد. بنابراین بهزیستی معنوی واسطه ای در ارتباط رشد پس از سانحه با معنای زندگی در بیماران بهبودیافته از کرونا بود.درواقع این افراد از طریق بهزیستی معنوی به بازآفرینی معنای زندگی خود می پردازند. بنابراین میتوان انتظار داشت که معنای زندگی افراد بهبودیافته از کرونا بهواسطه بهزیستی معنوی تقویت و یا تغییر یابد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/5/10 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10