مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 1 - ( فروردین 1401/ شماره پیاپی 70 1401 )                   سال 11 شماره 1 صفحات 91-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafsanjani akbarabadi Z, Hossienzadeh taghvai M, Danesh E, kraskian mojmanari A, Tarimoradi A. Comparison of the effectiveness of compassionate mind group training and mindfulness-based cognitive therapy group training on self-balance and anger control in female adolescents. Rooyesh 2022; 11 (1) :81-91
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3072-fa.html
رفسنجانی اکبرآبادی زهرا، حسین زاده تقوایی مرجان، دانش عصمت، کراسکیان موجمناری آدیس، تاری مرادی آرزو. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن مشفق و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برکنترل خشم نوجوانان دختر. رویش روان شناسی. 1401; 11 (1) :81-91

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3072-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- استادیار، گروه روان شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، Marjantaghvai@yahoo.com
3- استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران. ایران.
4- استادیار، گروه روانشناسی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده:   (1237 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن مشفق و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر کنترل خشم نوجوانان دختر بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش­آموزان دختر پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم شهر کرج در سال 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آن ها به صورت در دسترس 45 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه کنترل خشم نواکو (AI) (1994) بود. مداخله آموزش گروهی ذهن مشفق  طی 8 جلسه 5/1ساعته و مداخله آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی طی10 جلسه 5/1 ساعته انجام شد؛ اما گروه گواه هیچ مداخله­ای را دریافت نکردند. داده های پژوهش، به روش تحلیل واریانس آمیخته (با اندازه­گیری مکرر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد آموزش گروهی ذهن مشفق و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر کنترل خشم نوجوانان موثر است (05/0>P). همچنین یافته­­ها نشان داد بین اثربخشی دو مداخله آموزش گروهی ذهن مشفق و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی در کنترل خشم تفاوتی مشاهده نشد (05/0<p). نتیجه­گیری می­شود آموزش گروهی ذهن مشفق و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی در کنترل خشم نوجوانان دختر موثر می­باشند.
متن کامل [PDF 499 kb]   (582 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1400/5/13 | ویرایش نهایی: 1401/1/28 | پذیرش: 1400/8/6 | انتشار الکترونیک: 1401/1/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb