مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 12 - ( اسفند1400/ پیاپی 69 1400 )                   سال 10 شماره 12 صفحات 72-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghayeghi M, Salehi K. (2022). Systematic Review of the Tools Used for Diagnosis of Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) in Preschoolers. Rooyesh. 10(12), 61-72.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3130-fa.html
حقایقی مرضیه، صالحی کیوان. مروری نظامند بر ابزارهای مورد استفاده برای تشخیص اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی در کودکان پیش‌دبستانی رویش روان شناسی 1400; 10 (12) :72-61

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3130-fa.html


1- دانشجوی دکتری سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استادیار رشته سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، keyvansalehi@ut.ac.ir
چکیده:   (2175 مشاهده)
با توجه به اهمیت تشخیص زودهنگام اختلال نقص‌توجه/بیش فعالی (ADHD) و از طرفی ناهمگنی این اختلال در میان کودکان پیش‌دبستان، این مطالعه به بررسی ابزارهای مورد استفاده برای تشخیص نقص‌توجه/بیش فعالی در مطالعات مربوط به کودکان پیش‌دبستان پرداخته است. از این‌رو در یک مرور نظامند بر اساس دستورالعمل پریزما (PRISMA) مقالات فهرست‌بندی شده در پایگاه‌های اطلاعاتی Scopus، ProQuest ، ScienceDirect و Sage در بازه زمانی 2015 تا 2021، با استفاده از ترکیب کلیدواژه‌های ((“ADHD” or “ADD” or “Attention Deficit Disorder”) and (“preschooer” or “3-6-year-olds”) and (“assessment” or  “ measurement”)) مورد بررسی قرار گرفتند و بعد از کنار گذاشتن موارد نامناسب، تعداد 18 مقاله استخراج شد. ارزیابی کیفیت مطالعات در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول میزان توافق بین دو مرورگر بر اساس ضریب کاپای کوهن محاسبه شد. از انجایی که ضریب توافق 87/0 بود هیچ مقاله ای در این مرحله حذف نشد. در مرحله بعدی از ابزار ارزیابی کیفیت برای مطالعات مقطعی و گروهی استفاده شد و تمامی 19 مطالعه از منظر (1)سوگیری، (2) تناقض، (3) توان آماری و (4)قدرت ارتباط بین مداخله و نتایج ارزیابی شدند.. یافته‌ها نشان داد که می‌توان ابزارهای این حیطه را به دو دسته کلی پرسشنامه‌های گزارشگری اطرافیان و و تکالیفی که به مشاهده‌ی کنش و رفتار کودکان می‌پردازند، تقسیم کرد.  این تکالیف مشاهده کنش و رفتار کودک را نیز می‌توان به دو دسته آزمون‌های بازداری شناختی   و بازداری رفتاری  تقسیم کرد. به طور کلی، یافته‌ها نشان داد برای سنجش نقص‌توجه/بیش فعالی کودکان پیش دبستان نیاز به رویکردی چند روشی با اطلاعات چندگانه و مبتنی بر هر دو روش گزارشگری اطرافیان و عصب شناختی است.
متن کامل [PDF 591 kb]   (848 دریافت)    
نوع مقاله: مروری سیستماتیک | موضوع مقاله: روانشناسی تحولی
دریافت: 1400/6/4 | پذیرش: 1400/8/11 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb