Haghayeghi M, Salehi K. (2022). Systematic Review of the Tools Used for Diagnosis of Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) in Preschoolers.
Rooyesh.
10(12), 61-72.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3130-fa.html
حقایقی مرضیه، صالحی کیوان. مروری نظامند بر ابزارهای مورد استفاده برای تشخیص اختلال نقص توجه/بیشفعالی در کودکان پیشدبستانی رویش روان شناسی 1400; 10 (12) :72-61
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3130-fa.html
1- دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استادیار رشته سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، keyvansalehi@ut.ac.ir
چکیده: (2175 مشاهده)
با توجه به اهمیت تشخیص زودهنگام اختلال نقصتوجه/بیش فعالی (ADHD) و از طرفی ناهمگنی این اختلال در میان کودکان پیشدبستان، این مطالعه به بررسی ابزارهای مورد استفاده برای تشخیص نقصتوجه/بیش فعالی در مطالعات مربوط به کودکان پیشدبستان پرداخته است. از اینرو در یک مرور نظامند بر اساس دستورالعمل پریزما (PRISMA) مقالات فهرستبندی شده در پایگاههای اطلاعاتی Scopus، ProQuest ، ScienceDirect و Sage در بازه زمانی 2015 تا 2021، با استفاده از ترکیب کلیدواژههای ((“ADHD” or “ADD” or “Attention Deficit Disorder”) and (“preschooer” or “3-6-year-olds”) and (“assessment” or “ measurement”)) مورد بررسی قرار گرفتند و بعد از کنار گذاشتن موارد نامناسب، تعداد 18 مقاله استخراج شد. ارزیابی کیفیت مطالعات در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول میزان توافق بین دو مرورگر بر اساس ضریب کاپای کوهن محاسبه شد. از انجایی که ضریب توافق 87/0 بود هیچ مقاله ای در این مرحله حذف نشد. در مرحله بعدی از ابزار ارزیابی کیفیت برای مطالعات مقطعی و گروهی استفاده شد و تمامی 19 مطالعه از منظر (1)سوگیری، (2) تناقض، (3) توان آماری و (4)قدرت ارتباط بین مداخله و نتایج ارزیابی شدند.. یافتهها نشان داد که میتوان ابزارهای این حیطه را به دو دسته کلی پرسشنامههای گزارشگری اطرافیان و و تکالیفی که به مشاهدهی کنش و رفتار کودکان میپردازند، تقسیم کرد. این تکالیف مشاهده کنش و رفتار کودک را نیز میتوان به دو دسته آزمونهای بازداری شناختی و بازداری رفتاری تقسیم کرد. به طور کلی، یافتهها نشان داد برای سنجش نقصتوجه/بیش فعالی کودکان پیش دبستان نیاز به رویکردی چند روشی با اطلاعات چندگانه و مبتنی بر هر دو روش گزارشگری اطرافیان و عصب شناختی است.
نوع مقاله:
مروری سیستماتیک |
موضوع مقاله:
روانشناسی تحولی دریافت: 1400/6/4 | پذیرش: 1400/8/11 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10