Samadieh H, Sadri M, Akbarimoqadam kakhki M. (2022). The Mediating Role of Agentic Engagement in the Relationship Between Academic Enthusiasm and Commitment to the University.
Rooyesh.
10(12), 191-202.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3140-fa.html
1- دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، Mahdi.sadri@ut.ac.ir
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (3255 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای درگیر عاملی در ارتباط میان اشتیاق تحصیلی و تعهد به دانشگاه بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر 15 دانشکدهی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1400- 1399بود. که از میان آنها 650 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه درگیری عاملی (AE) ریو (2013)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی دانشجویان ((SES گونیوس و کوزو (2015) و پرسشنامه انسجام تحصیلی و اجتماعی (SAI) پاسکارلا و ترنزینی (1980) بود. جهت بررسی آمارههای توصیفی از نرم افزار SPSS-21 و برای مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار Amos-22 استفاده شد. نتایج نشان داد بین متغیرهای اشتیاق شناختی، درگیری عاملی و تعهد به دانشگاه روابط مثبت معنادار وجود دارد (01/0 > p). به گونهای که اشتیاق شناختی نقشی مستقیم و معنادار بر درگیری عاملی دانشجویان دارد (66/0=β، 001/0P<) و درگیری عاملی نیز نقشی مثبت و معنادار بر تعهد دانشجویان به دانشگاه دارد (22/0=β، 001/0P<). بنابراین پیشنهاد میشود برای افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش عالی به جایگاه تعهد و اشتیاق تحصیلی دانشجویان به دانشگاهها توجه شایانی شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1400/8/12 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10