مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 12 - ( اسفند1400/ پیاپی 69 1400 )                   سال 10 شماره 12 صفحات 202-191 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samadieh H, Sadri M, Akbarimoqadam kakhki M. (2022). The Mediating Role of Agentic Engagement in the Relationship Between Academic Enthusiasm and Commitment to the University. Rooyesh. 10(12), 191-202.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3140-fa.html
صمدیه هادی، صدری مهدی، اکبری مقدم کاخکی مطهره. نقش واسطه ای درگیری عاملی در ارتباط میان اشتیاق تحصیلی و تعهد به دانشگاه رویش روان شناسی 1400; 10 (12) :202-191

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3140-fa.html


1- دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، Mahdi.sadri@ut.ac.ir
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (3255 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه­ای درگیر عاملی در ارتباط میان اشتیاق تحصیلی و تعهد به دانشگاه بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر 15 دانشکده‌ی  دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1400- 1399بود. که از میان آن­ها 650 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه درگیری عاملی (AE) ریو (2013)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی دانشجویان ((SES گونیوس و کوزو (2015) و پرسشنامه انسجام تحصیلی و اجتماعی (SAI) پاسکارلا و ترنزینی (1980) بود. جهت بررسی آماره‌های توصیفی از  نرم افزار SPSS-21 و برای مدل‌سازی معادلات ساختاری از نرم‌افزار Amos-22 استفاده شد. نتایج  نشان داد بین متغیرهای اشتیاق شناختی، درگیری عاملی و تعهد به دانشگاه روابط مثبت معنادار وجود دارد (01/0 > p). به گونه­ای که اشتیاق شناختی نقشی مستقیم و معنادار بر درگیری عاملی دانشجویان دارد (66/0=β، 001/0P<) و درگیری عاملی نیز نقشی مثبت و معنادار بر تعهد دانشجویان به دانشگاه دارد (22/0=β، 001/0P<). بنابراین پیشنهاد می­شود برای افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش عالی به جایگاه تعهد و اشتیاق تحصیلی دانشجویان به دانشگاه­ها توجه شایانی شود.
متن کامل [PDF 665 kb]   (1046 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1400/8/12 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb