Zare Abandansari M, Moharramzadeh M, Rezapour F. (2022). Phenomenology of effective factors in learning disabilities and reduction of motivation for active participation of transgender students in learning physical education lessons in schools (by providing a solution).
Rooyesh.
10(12), 145-158.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3146-fa.html
زارع آبندانسری محمد، محرم زاده مهرداد، رضاپور فاطمه. پدیدارشناسی عوامل موثر در ناتوانی های یادگیری و کاهش انگیزه دانش آموزان تراجنسیتی در مشارکت فعال درس تربیت بدنی مدارس (با ارائه راهکار) رویش روان شناسی 1400; 10 (12) :158-145
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3146-fa.html
1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، mmoharramzadeh@yahoo.com
چکیده: (1447 مشاهده)
دانشآموزان تراجنسیتی به دلیل برخی مشکلات نظیر: نبود یادگیری مناسب و فقدان انگیزه مشارکت در حین درس تربیتبدنی، به نسبت دیگر دانشآموزان امکان حضور فعال در فعالیتهای ورزشی را ندارند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای کاربردی در زمینه بهبود یادگیری و افزایش انگیزه دانشآموزان تراجنسیتی بود تا شرایط مشارکت فعال دانشآموزان تراجنسیتی در ورزش مدارس فراهم شود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد پدیدارشناسی در شیوه کلایزی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان تراجنسیتی، معلمان تربیتبدنی، مدیران مدارس، اعضای هیئت علمی دانشگاهها در گروه روانشناسی و مدیریت ورزشی در استان مازندران و در سال 1400 تشکیل دادند؛ که 19 نفر از این افراد به عنوان نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار سنجش مصاحبه نیمهساختاریافته با پرسشهای باز بود و مصاحبهها تا زمانی که امکان استخراج مفاهیم کاملا غیرتکراری وجود داشت؛ یعنی مصاحبه شماره 19 ادامه یافت. در راستای معتبرسازی نهایی پژوهش از ملاکهای اعتبار و قابلیت اعتماد استفاده شد. یافتههای عوامل موثر در ناتوانیهای یادگیری و کاهش انگیزه مشارکت ورزشی دانشآموزان تراجنسیت را 48 مضمون فرعی در قالب 9 مضمون اصلی؛ روانی، اجتماعی، حمایتی، جسمانی، محیطی، فردی، مقبولیت، وضعیت پوششی و ناهنجاریها تشکیل میدهند. در بخش ارائه راهکارهای کاربردی نیز 32 مضمون فرعی در قالب 5 مضمون اصلی؛ روانی، حمایتی، فرهنگسازی، پیشگیرانه و محیطی شناسایی شدند. برخی از راهکارهای پیشنهادی شامل: ایجاد انگیزه در دانش آموزان تراجنسیت به مشارکت در فعالیتهای ورزشی با استفاده از ابزارهای تشویقی، آموزش روشهای مواجهه با استرس، کمک به شناخت هویت جنسی آنان با استفاده از ابزارهایی نظیر؛ مشاوره و یا عمل تغییر جنسیت، ایجاد فضای رشد و یادگیری مناسب همسان با دیگر دانشآموزان، ایجاد برنامه آموزش عمومی به تمامی دانشآموزان در زمینه آشنایی و نحوه ارتباط با افراد تراجنسیت، شناسایی تراجنسیتیها از 6-5 سالگی با بررسیهای تخصصی توسط خانواده و روانشناسان و ایجاد محیطی ایمن و بهداشتی به منظور انگیزه مشارکت دانشآموزان تراجنسیت در فعالیتهای ورزشی میباشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1400/6/9 | پذیرش: 1400/9/5 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10