مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 12 - ( اسفند1400/ پیاپی 69 1400 )                   سال 10 شماره 12 صفحات 158-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare Abandansari M, Moharramzadeh M, Rezapour F. (2022). Phenomenology of effective factors in learning disabilities and reduction of motivation for active participation of transgender students in learning physical education lessons in schools (by providing a solution). Rooyesh. 10(12), 145-158.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3146-fa.html
زارع آبندانسری محمد، محرم زاده مهرداد، رضاپور فاطمه. پدیدارشناسی عوامل موثر در ناتوانی های یادگیری و کاهش انگیزه دانش آموزان تراجنسیتی در مشارکت فعال درس تربیت بدنی مدارس (با ارائه راهکار) رویش روان شناسی 1400; 10 (12) :158-145

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3146-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، mmoharramzadeh@yahoo.com
چکیده:   (1447 مشاهده)
دانش­آموزان تراجنسیتی به دلیل برخی مشکلات نظیر: نبود یادگیری مناسب و فقدان انگیزه مشارکت در حین درس تربیت­بدنی، به نسبت دیگر دانش­آموزان امکان حضور فعال در فعالیت­های ورزشی را ندارند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای کاربردی در زمینه بهبود یادگیری و افزایش انگیزه دانش­آموزان تراجنسیتی بود تا شرایط مشارکت فعال دانش­آموزان تراجنسیتی در ورزش مدارس فراهم شود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد پدیدارشناسی در شیوه کلایزی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش­آموزان تراجنسیتی، معلمان تربیت­بدنی، مدیران مدارس، اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها در گروه روانشناسی و مدیریت ورزشی در استان مازندران و در سال 1400 تشکیل دادند؛ که 19 نفر از این افراد به عنوان نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار سنجش مصاحبه نیمه­ساختاریافته با پرسش­های باز بود و مصاحبه­ها تا زمانی که امکان استخراج مفاهیم کاملا غیرتکراری وجود داشت؛ یعنی مصاحبه شماره 19 ادامه یافت. در راستای معتبرسازی نهایی پژوهش از ملاک­های اعتبار و قابلیت اعتماد استفاده شد. یافته­های عوامل موثر در ناتوانی­های یادگیری و کاهش انگیزه مشارکت ورزشی دانش­آموزان تراجنسیت را 48 مضمون فرعی در قالب 9 مضمون اصلی؛ روانی، اجتماعی، حمایتی، جسمانی، محیطی، فردی، مقبولیت، وضعیت پوششی و ناهنجاری­ها تشکیل می­دهند. در بخش ارائه راهکارهای کاربردی نیز 32 مضمون فرعی در قالب 5 مضمون اصلی؛ روانی، حمایتی، فرهنگ­سازی، پیشگیرانه و محیطی شناسایی شدند. برخی از راهکارهای پیشنهادی شامل: ایجاد انگیزه در دانش آموزان تراجنسیت به مشارکت در فعالیت­های ورزشی با استفاده از ابزارهای تشویقی، آموزش روش­های مواجهه با استرس، کمک به شناخت هویت جنسی آنان با استفاده از ابزارهایی نظیر؛ مشاوره و یا عمل تغییر جنسیت، ایجاد فضای رشد و یادگیری مناسب همسان با دیگر دانش­آموزان، ایجاد برنامه آموزش عمومی به تمامی دانش­آموزان در زمینه آشنایی و نحوه ارتباط با افراد تراجنسیت، شناسایی تراجنسیتی­ها از 6-5 سالگی با بررسی­های تخصصی توسط خانواده و روانشناسان و ایجاد محیطی ایمن و بهداشتی به منظور انگیزه مشارکت دانش­آموزان تراجنسیت در فعالیت­های ورزشی می­باشد.
متن کامل [PDF 488 kb]   (707 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1400/6/9 | پذیرش: 1400/9/5 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb