shafiee M, Abbasi M, Ghadampour E. (2022). The effect of perfectionism-focused cognitive, emotional and behavioral education on the quality of interpersonal communication, self-esteem and psychological well-being of gifted school students.
Rooyesh.
10(12), 283-294.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3295-fa.html
شفیعی محمد، عباسی محمد، قدم پور عزت اله. بررسی تاثیر آموزش شناختی، هیجانی ورفتاری متمرکز بر کمالگرایی بر کیفیت ارتباط بین-فردی، عزّتنفس و بهزیستی روانی دانشآموزان مدارس تیزهوش رویش روان شناسی 1400; 10 (12) :294-283
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3295-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، abasi.mo@lu.ac.ir
3- استاد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده: (1364 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف امکانسنجی آموزش مجازی شناختی، هیجانی و رفتاری متمرکز بر کمالگرایی بر کیفیت روابط بینفردی، عزتنفس و بهزیستی روانی دانشآموزان تیزهوش مقطع متوسطه دوم به انجام رسید. این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی و از حیث روش گردآوری دادهها تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمونپس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان کمالگرای مدارس متوسطه دوم تیزهوش استان لرستان در سال تحصیلی 1400-1399 که از میان آنها 30 شرکت کننده به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایشی (15نفر) و گواه (15نفر) به صورت تصادفی جایگذاری شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کمالگرایی فراست و همکاران (1390) (MPS)، کیفیت روابط پیرس و همکاران (1991) (QRI)، عزتنفس روزنبرگ (1965) RSE)) و بهزیستی روانشناختی ریف (1989) (SPWB) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد که مداخله شناختی، هیجانی و رفتاری طراحیشده دارای تاثیری معنادار بر بهبود روابط بینفردی، عزتنفس و بهزیستی روانی افراد بود (001/0). نتایج حاصل نشان داد که مداخله تدوینشده در این مطالعه که مبتنی بر ویژگیهای افراد کمالگرا بود، قابلیت کاربرد توسط روانشناسان و مشاوران مدارس را دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/8/7 | پذیرش: 1400/10/5 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10