مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 12 - ( اسفند1400/ پیاپی 69 1400 )                   سال 10 شماره 12 صفحات 294-283 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shafiee M, Abbasi M, Ghadampour E. (2022). The effect of perfectionism-focused cognitive, emotional and behavioral education on the quality of interpersonal communication, self-esteem and psychological well-being of gifted school students. Rooyesh. 10(12), 283-294.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3295-fa.html
شفیعی محمد، عباسی محمد، قدم پور عزت اله. بررسی تاثیر آموزش شناختی، هیجانی ورفتاری متمرکز بر کمال‌گرایی بر کیفیت ارتباط بین-فردی، عزّت‎نفس و بهزیستی روانی دانش‌آموزان مدارس تیزهوش رویش روان شناسی 1400; 10 (12) :294-283

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3295-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‎شناسی تربیتی، گروه روان‎شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- استادیار روان‎شناسی تربیتی، گروه روان­شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، abasi.mo@lu.ac.ir
3- استاد روان‎شناسی تربیتی، گروه روان­شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (1364 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف امکانسنجی آموزش مجازی شناختی، هیجانی و رفتاری متمرکز بر کمالگرایی بر کیفیت روابط بینفردی، عزت‌نفس و بهزیستی روانی دانش­آموزان تیزهوش مقطع متوسطه دوم به انجام رسید. این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی و از حیث روش گرد­آوری داده­ها تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمونپس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان کمال‌گرای مدارس متوسطه دوم تیزهوش استان لرستان در سال تحصیلی 1400-1399 که از میان آن­ها 30 شرکت کننده به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایشی (15نفر) و گواه (15نفر) به صورت تصادفی جایگذاری شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کمالگرایی فراست و همکاران (1390) (MPS)، کیفیت روابط پیرس و همکاران (1991) (QRI)، عزت‌نفس روزنبرگ (1965) RSE)) و بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989) (SPWB) بود. برای تحلیل داده­ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره بهره گرفته شد. یافته­ها نشان داد که مداخله شناختی، هیجانی و رفتاری طراحی­شده دارای تاثیری معنادار بر بهبود روابط بینفردی، عزت‌نفس و بهزیستی روانی افراد بود (001/0). نتایج حاصل نشان داد که مداخله تدوین­شده در این مطالعه که مبتنی بر ویژگی­های افراد کمال­گرا بود، قابلیت کاربرد توسط روان­شناسان و مشاوران مدارس را دارد.
متن کامل [PDF 498 kb]   (631 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/8/7 | پذیرش: 1400/10/5 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb