مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 2 - ( اردیبهشت 1401/ پیاپی 71 1401 )                   سال 11 شماره 2 صفحات 132-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezapour Mirsaleh Y, Okhovat M, Amini R. (2022). The Relationship between Adolescent Perception of Parental Conflict, Psychological Well-Being and Disappointment in Adolescent Female Students: A Mediating Role of Coping Styles. Rooyesh. 11(2), 117-132.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3331-fa.html
رضاپور میرصالح یاسر، اخوت مهرنوش، امینی راضیه. رابطه ادراک نوجوان از تعارض والدین با بهزیستی روانشناختی و ناامیدی در دانش آموزان دختر نوجوان: بررسی نقش میانجی شیوه‌های مقابله رویش روان شناسی 1401; 11 (2) :132-117

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3331-fa.html


1- دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
2- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران. ، okhovatm58@yahoo.com
3- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
چکیده:   (1245 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تعارض زناشویی والدین از دید فرزند نوجوان و بهزیستی روانشناختی و ناامیدی با در نظر گرفتن نقش میانجی شیوه­ های مقابله در دانش­ آموزان دختر بود. طرح این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را  کلیه دانش ­آموزان دختر 13-16 سال مدارس آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر اصفهان در سال 1397 تشکیل می ­دانند که از این بین آن­ها 271 نفر به روش نمونه ­گیری خوشه ­ای انتخاب شدند. داده ­ها به وسیله پرسشنامه ­های ادراک کودک از تعارض با والدین (CPIC؛ گریچ، سید و فینچام، 1992)، خودگزارشی سبک ­های مقابله­ ای (SRCM؛ کاوزی و دابو، 1992)، ناامیدی در کودکان و نوجوانان (HSC؛ کازدین، رودگرز و کولباس، 1986) و مقیاس بهزیستی کودکان استرلینگ (SCWBS؛  لیدلی و کارتر، 2010) جمع ­آوری و با استفاده از تحلیل مسیر به کمک نرم ­افزار SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد تعارض والدین رابطه مستقیم و مثبتی با دور شدن از مشکل، بیرونی ساختن و ناامیدی و رابطه مستقیم و منفی با حل مسئله و بهزیستی روانی دانش ­آموزان داشت (01/0>p). نتایج تحلیل مسیر نشان داد که تعارض والدین می ­تواند به طور غیرمستقیم با تأثیر بر شیوه­ های مقابله بیرونی سازی و حل مسئله، بهزیستی و ناامیدی را در دانش ­آموزان تحت تأثیر قرار دهد. شاخص‌های برازش نیز نشان داد مدل پیش‌فرض از برازش مناسب برخوردار است. بنابراین می ­توان نتیجه گرفت که بیرونی­ سازی و حل مسئله از شیوه ­های مقابله، نقش میانجی معنی ­داری در ارتباط بین تعارض والدین و بهزیستی روانشناختی و ناامیدی در دانش ­آموزان دارد.
متن کامل [PDF 1178 kb]   (773 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1400/8/17 | پذیرش: 1400/11/11 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb