Hoseini Khoram M, Qhafari Nouran O, Kiamarsi A. (2022). Comparing the Effectivness of Psychodrama Training and Parental Behavior Management Skills Training on Social Adjustment in Preschool Children.
Rooyesh.
11(8), 211-220.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3339-fa.html
حسینی خرم میترا، غفاری نوران عذرا، کیامرثی آذر. مقایسه اثربخشی آموزش نقش گذاری روانی و آموزش مهارت مدیریت رفتار والدینی در سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی رویش روان شناسی 1401; 11 (8) :220-211
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3339-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران ، azra.ghaffari@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده: (1006 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش نقش گذاری روانی و آموزش مهارت مدیریت رفتار والدینی در سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی انجام شد. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پیش دبستانی منطقه 9 آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1398 بود. مدارس به روش تصادفی خوشه ای انتخاب و از میان آنها 45 دانش آموز به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند (هر گروه 15 دانش آموز). آموزش نقشگذاری روانی کودکان در 10 جلسه 45 دقیقهای و آموزش مهارتهای مدیریت رفتار والدینی در 6 جلسه 90 دقیقهای برگزار شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه سازگاری اجتماعی دخانچی (CSAS، 1377) بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش نقشگذاری روانی بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی اثربخش است (001/0=P). افزون بر این، آموزش مهارتهای مدیریت رفتار والدینی نیز بر سازگاری اجتماعی اثربخش بود (001/0=P). نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد آموزش مدیریت رفتار والدینی اثربخشی بیشتری در مقایسه با آموزش نقش گذاری روانی در بهبود سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی دارد (001/0=P). برای بهبود سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی استفاده از آموزش نقش گذاری روانی و آموزش مهارت مدیریت رفتار والدینی با اولویت آموزش مهارت مدیریت رفتار والدینی سودمند خواهد بود.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/8/22 | پذیرش: 1401/7/17 | انتشار الکترونیک: 1401/8/10