Lotfi saedabad S, Basharpoor S, Rafiee rad Z. (2022). The mediating role of social desirability in the relationship between personality traits and dysfunctional attitudes with adolescent aggressive behaviors.
Rooyesh.
11(4), 75-88.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3349-fa.html
لطفی سعیدآباد شیدا، بشرپور سجاد، رفیعی راد زهره. نقش میانجی مطلوبیت اجتماعی در ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و نگرش های ناکارآمد با رفتارهای پرخاشگرانه نوجوانان رویش روان شناسی 1401; 11 (4) :88-75
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3349-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، basharpoor_sajjad@uma.ac.ir
چکیده: (1403 مشاهده)
پرخاشگری ازجمله رفتارهای شایع و تاثیرگذار بر جنبههای فردی و اجتماعی فرد از جمله شخصیت، مطلوبیت و کارایی اجتماعی و نگرش نوجوانان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین نقش میانجی مطلوبیت اجتماعی در ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و نگرشهای ناکارآمد با رفتارهای پرخاشگرانه نوجوانان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان شهر اردبیل 1399-1400 تشکیل دادند که 200 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به صورت اینترنتی و از طریق شبکههای مجازی(واتساپ، تلگرام، شاد)، به عنوان نمونه انتخاب شدند و در این مطالعه شرکت کردند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای مقیاس نگرش ناکارآمد کودکان و نوجوان (2006) DAS-C، پرسشنامه شخصیت نئو فرم کوتاه (1985) NEO-FFI، پرسشنامه مطلوبیت اجتماعی (1960) DAS-CA و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) BPAQ بودند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Spss 24 و lisrel8.8 و روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل تحقیق ازنظر شاخصهای معنیداری و برازش مورد تائید است و متغیرهای نگرش ناکارآمد و ویژگیهای شخصیت علاوه بر اثر مستقیم، به طور غیر مستقیم از طریق مطلوبیت اجتماعی بر پرخاشگری (001/0>P) تاثیر میگذارند. باتوجه به یافته پژوهش میتوان از آن در برنامههای آموزشی و مداخلات روانشناختی وبهبود عملکرد آنها استفاده کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1400/8/25 | پذیرش: 1400/11/6 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10