مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 2 - ( اردیبهشت 1401/ پیاپی 71 1401 )                   سال 11 شماره 2 صفحات 156-147 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghsh Z, Aghaeinejad N. (2022). The mediating role of intrinsic motivation on the relationship between academic self-efficacy and academic responsibility. Rooyesh. 11(2), 147-156.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3359-fa.html
نقش زهرا، آقایی نژاد نیلوفر. بررسی رابطه ی خود کارآمدی تحصیلی و مسئولیت پذیری تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی انگیزش درونی رویش روان شناسی 1401; 11 (2) :156-147

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3359-fa.html


1- استادیار گروه آموزشی روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، aghaei.nejad.nill@ut.ac.ir
چکیده:   (1721 مشاهده)
مسئولیت‌پذیری از مهم‌ترین و هدفمندترین بخش تربیت آدمی است که اثرات آن را می‌توان در ابعاد گوناگون زندگی مشاهده کرد. در محیط آموزشی هم مسئولیت‌پذیری می‌تواند احساس تعهد و تعامل مثبت را بالا ببرد و موجب پیشرفت تحصیلی شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر واسطه‌ای انگیزه درونی در رابطه بین خودکارامدی تحصیلی و مسئولیت‌پذیری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه تهران بوده و نمونه‌ی آماری این پژوهش 300 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران بود که به شیوه‌ی نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌شده و به سه پرسشنامه‌ی خودکارآمدی تحصیلی (CASES) اون و فرانمن (1998) و انگیزش تحصیلی (AMS) والراند و همکاران (1993) و مسئولیت‌پذیری تحصیلی (ARS) آکبای و همکاران (2016) پاسخ دادند و داده‌های جمع‌آوری شد. جهت بررسی آماره‌های توصیفی از نرم‌افزار SPSS-26 و برای مدل‌سازی معادلات ساختاری از نرم‌افزار Amos-24 استفاده شد و نتایج پژوهش نشان داد که متغیر مستقل خودکارامدی تحصیلی با تأثیر بر متغیر میانجی انگیزه درونی بر مسئولیت‌پذیری تحصیلی اثر معناداری دارد (01/0>p) و برای بالا بردن حس مسئولیت‌پذیری تحصیلی در دانشجویان می‌توان با بالا بردن حس خودکارامدی تحصیلی در آن‌ها و رساندن دانشجویان به این باور که آن‌ها توانا هستند و می‌توانند از عهده‌ی تکلیف فردی دانشگاهی بربیایند انگیزه درونی را در آن‌ها افزایش بدهیم و با افزایش انگیزه درونی در دانشجویان حس مسئولیت‌پذیری دانشجویان بالاتر می‌رود و با بالا رفتن این حس در آن‌ها، می‌توانند بهتر از عهده تکالیف دانشگاهی بربیایند.
 
متن کامل [PDF 776 kb]   (1102 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/8/29 | پذیرش: 1400/11/12 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb