Safari M, Rezakhani S, Dokaneifard F. (2022). The mediating role of interpersonal forgiveness in the relationship between students' differentiation and social competence.
Rooyesh.
11(3), 59-68.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3363-fa.html
صفری معصومه، رضاخانی سیمین دخت، دوکانه ای فرد فریده. نقش واسطه ای بخشودگی بین فردی در رابطه بین تمایز یافتگی و شایستگی اجتماعی دانشجویان رویش روان شناسی 1401; 11 (3) :68-59
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3363-fa.html
1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، masoomesfr@yahoo.com
2- استادیار گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
3- دانشیار گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
چکیده: (1520 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای بخشودگی بین فردی در رابطه بین تمایزیافتگی و شایستگی اجتماعی دانشجویان بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانشجویان دختر دانشگاه تهران در همه مقاطع در سال 1399 بودند. بهمنظور جمع آوری دادهها 378 نفر از آنها به روش در دسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین مورد سنجش قرار گرفتند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه شایستگی اجتماعی (SCQ) (پرندین، 1385)، پرسشنامه تمایزیافتگی خود (DSI) (اِسکورن و اِسمیت، 2003) و مقیاس بخشودگی بینفردی (IFS) (احتشامزاده و همکاران، 1389) انجام شد. دادهها به روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS-24 و AMOS-24 تحلیل شدند. ضرایب مسیر تمایزیافتگی بر بخشودگی بین فردی (001/0=P، 635/0=β) و بخشودگی بین فردی بر شایستگی اجتماعی (001/0=p، 649/0=β) معنادار بود (05/0>P)؛ اما مسیر مستقیم تمایزیافتگی بر شایستگی اجتماعی معنادار نبود (122/0=p، 149/0=β). نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که مسیر غیرمستقیم تمایزیافتگی بر شایستگی اجتماعی با نقش میانجی بخشودگی بینفردی (001/0=P، 412/0=β) معنادار بود (05/0>P). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که بخشودگی بینفردی بین تمایزیافتگی و شایستگی اجتماعی دانشجویان دختر نقش میانجی کامل دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/8/30 | پذیرش: 1400/9/26 | انتشار الکترونیک: 1401/4/7