Chavoshi H, Sarafraz M R, Goodarzi M A. (2022). The Mediating Role of Self-Compassion and Mindfulness in Relationship between Perceived Stress and Psychological and Physical Health.
Rooyesh.
11(8), 13-24.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3383-fa.html
چاوشی حانیه، سرافراز مهدی رضا، گودرزی محمدعلی. نقش واسطهای شفقت خود و بهشیاری در رابطه بین استرس ادراکشده و سلامت روانی-جسمانی رویش روان شناسی 1401; 11 (8) :24-13
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3383-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2- استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ، mmehdis332@gmail.com
3- استاد گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده: (1497 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای شفقت خود و بهشیاری در رابطه بین استرس ادراکشده و سلامت روانی-جسمانی بود. این پژوهش از نظر هدف، بنیادین و از منظر روش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی 1398-99 دانشگاه تهران بود که تعداد 249 نفر بهصورت در دسترس انتخاب شدند و به مقیاسهای استرس ادراکشده (PSS، کوهن و همکاران، 1997)، اضطراب و افسردگی (CCAS، کستلو و کمری، 1967)، فهرست علائم بدنی بارتون و همکاران (1989)، مقیاس پنجوجهی بهشیاری (FFMQ، بائر و همکاران، 2006) و مقیاس شفقت خود نف (2003) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر و نرمافزار Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد استرس ادراکشده بهصورت منفی بهشیاری و شفقت خود را پیشبینی میکند و این دو نیز بهصورت منفی پیشبینی کننده علائم جسمانی و افسردگی و اضطراب هستند (01/0p<). همچنین مدلهای جداگانه نشان داد که بهشیاری و شفقت خود، در رابطه بین استرس و علائم جسمانی و افسردگی و اضطراب نقش واسطهای دارند (01/0p<). با این حال هنگام ورود همزمان متغیرهای بهشیاری و شفقت خود بعنوان واسطه، مدل تحلیل مسیر نشان داد که شفقت خود نقش واسطهای خود را بر هر سه متغیر علائم جسمانی و افسردگی و اضطراب حفظ کرده، درحالیکه نقش واسطهای بهشیاری تنها بر اضطراب باقی ماند. میتوان نتیجه گرفت به منظور کاهش تاثیر استرس ادراک شده بر سلامت روانی-جسمانی دانشجویان می توان بر تقویت شفقت خود متمرکز شد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1400/9/10 | پذیرش: 1401/5/31 | انتشار الکترونیک: 1401/10/10