Ethics code: IR.SEMUMS.REC.1399.257
Gharib Bolouk M, Mikaeili N, Basharpoor S. (2022). Predicting Students' Sleep Quality based on Anxiety Sensitivity, Internet Addiction and Mindfulness.
Rooyesh.
11(3), 135-148.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3393-fa.html
قریب بلوک معصومه، میکائیلی نیلوفر، بشرپور سجاد. پیشبینی کیفیت خواب دانش آموزان بر اساس حساسیت اضطرابی، اعتیاد به اینترنت و بهشیاری رویش روان شناسی 1401; 11 (3) :148-135
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3393-fa.html
1- دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، nmikaeili@yahoo.com
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (1414 مشاهده)
خواب یکی از مهمترین فرایندهای چرخههای شبانهروزی است که نقش زیادی در سلامت ذهنی و جسمی فرد بویژه در دوران نوجوانی دارد. هدف از پژوهش حاضر پیشبینی کیفیت خواب دانشآموزان بر اساس حساسیت اضطرابی، اعتیاد به اینترنت و بهشیاری بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای توصیفی و از لحاظ روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره منوسطه دوم دبیرستان شهرستان دامغان در سال 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آنها 329 نفر بهعنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامهی حساسیت اضطرابیASI (ریس و همکاران، 1986)، اعتیاد به اینترنت IAT (یانگ، 1998)، بهشیاری MMAS(رایان و براون، 2003) و کیفیت خوابPSQI (بویس، 1989) بود. دادههای پژوهش با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین حساسیت اضطرابی، اعتیاد به اینترنت و بهشیاری با کیفیت خواب دانشآموزان رابطه معناداری وجود داشت (05/0p<). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که متفیرهای پیش بین حساسیت اضطرابی، اعتیاد به اینترنت و بهشیاری میتوانند 17/0واریانس کیفیت خواب را در دانشآموزان تبیین کنند (001/0p<). نتایج نشان میدهدکه حساسیت اضطرابی، اعتیاد به اینترنت و بهشیاری در کیفیت خواب دانشآموزان نقش دارد. توجه روانشناسان و متخصصان بهداشت به نقش این متغیرها میتواند در بهبود کیفیت خواب دانشآموزان نقش مؤثر و پیشگیرانه داشته باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1400/9/14 | پذیرش: 1401/2/8 | انتشار الکترونیک: 1401/4/7