تصاویر تبلیغ شده از بدنهای ایدهآل مردانه و زنانه در طی فرایند جامعهپذیری توسط افراد جامعه درونی میگردد و آنان را به تلاش وامیدارد، اما ناتوانی بخش قابل توجهی از مردان و زنان در دستیابی به بدن ایدهآل تجویز شده منجر به افزایش شدید نارضایتی از بدن و در نتیجه ابتلای آنان به انواع بیماریها، آسیبهای جسمی– روانی و اجتماعی گردیده است.از دیدگاه بسیاری از پژوهشگران تصویر بدن یک سازه چند بعدی شامل مؤلفههای شناختی، رفتاری و عاطفی است. به این معنا که تصویر بدن نه تنها از ارزیابیهای عاطفی افراد درباره بدنشان را در برمیگیرد بلکه ارزشی که آنها برای ابعاد مختلف بدنشان تامل شده و سرمایهگذاری رفتاری که به منظور حفظ این ابعاد انجام میدهند را نیز شامل میشود. پژوهشگران معتقدند تصویر بدن به عنوان یک سازه چند وجهی به میزان رضایت از خود جسمانی فعلی فرد ( اندازه، شکل، ظاهر) اشاره دارد. تصویر بدن به عنوان تعامل بین مؤلفههای ادراکی یا ارزیابی شناختی اندازه بدن، و مؤلفههای وضعی، به عنوان پاسخ پیچیده رفتاری- شناختی-عاطفی به این ارزیابی تعریف میشود.مانند سایر مؤلفههای مطرح شده در علم روانشناسی، تصویر بدنی هم به عنوان یکی از خرده مقیاسهای مهم تشکیل دهنده خود مورد توجه نظریهپردازان مختلف قرار گرفته است و هر یک بر اساس رویکرد علمیشان، سعی در توضیح و توجیه این مولفه مهم روان شناختی نمودهاند.از این رو در مقاله حاضر ضمن بیان ضرورت و اهمیت توجه به سازه تصویر بدنی به ارایه بررسی های توصیفی در دیدگاه های روان تحلیلگری، شناختی – رفتاری ، اجتماعی- فرهنگی و همچنین نظریات روان شناسان مطرح این حیطه پرداخته شده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |