Khanjani Z, Pakravan H, Ghadimi N, Asadi S. (2022). The relationship between attitudes toward cosmetic surgery and social media addiction based on the mediating role of body image anxiety in adolescents.
Rooyesh.
11(3), 35-46.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3466-fa.html
خانجانی زینب، پاکروان هانیه، قدیمی نگار، اسدی سمیه. رابطه نگرش به جراحی زیبایی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی بر اساس نقش میانجی نگرانی از تصویر بدنی در نوجوانان رویش روان شناسی 1401; 11 (3) :46-35
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3466-fa.html
1- استاد تمام، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، hanie76.pakravan@gmail.com
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده: (1338 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش میانجی نگرانی از تصویر بدنی در رابطه نگرش به جراحی زیبایی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی در نوجوانان انجام شد. طرح پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی به روش تحلیل مسیر بود. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از میان کلیه نوجوانان 14 تا 18 ساله مدارس شهر تبریز در سال 1400، نمونهای به حجم 357 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اعتیاد به شبکههای اجتماعی SMD (ایجندن و همکاران، 2016)، نگرش به جراحی زیباییACSS (هاندرسون و هاندرسون، 2005) و نگرانی از تصویر بدنیBICI (لیتلتون و همکاران، 2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش تحلیل مسیر استفاده شد که نتایج بیانگر برازش نسبتا مطلوب مدل فرضی پژوهش بود. یافتهها نشان داد اثر مستقیم اعتیاد به شبکههای اجتماعی (13/0β=) و نگرانی از تصویر بدنی (41/0β=) بر نگرش به جراحی زیبایی و همچنین اثر غیرمستقیم اعتیاد به شبکههای اجتماعی بر نگرش به جراحی زیبایی از طریق متغیر میانجی نگرانی از تصویر بدنی (26/0β=) مثبت و معنی دار است (05/0p<). با توجه به اینکه اثر غیرمستقیم اعتیاد به شبکههای اجتماعی بر نگرش به جراحی زیبایی از طریق متغیر میانجی نگرانی از تصویر بدنی بیشتر از اثر مستقیم اعتیاد به شبکههای اجتماعی بر نگرش به جراحی زیبایی است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که نگرانی از تصویر بدنی میتواند رابطه بین نگرش به جراحی زیبایی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی را میانجیگری کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1400/10/6 | پذیرش: 1401/1/9 | انتشار الکترونیک: 1401/4/7