Soltani M A S, Rafezi L. (2022). Identification and Explanation of Individuals’ Compliance Intention Model with Health Recommendations during Coronavirus )COVID-19 (Pandemic based on Sentiment Analysis of Social Media Users.
Rooyesh.
11(2), 205-216.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3485-fa.html
رافضی زهره، سلطانی محمد علی، رافضی لیلا. تشخیص و تبیین مدل تمایل به تبعیت افراد از توصیههای بهداشتی درحین پاندمی کرونا ویروس (کووید 19) بر اساس تحلیل احساسات کاربران شبکههای اجتماعی رویش روان شناسی 1401; 11 (2) :216-205
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3485-fa.html
1- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، rafezi.zohreh13@gmail.com
2- کارشناسی ارشد روان سنجی، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3- دکتری تخصصی فیزیک، گروه فیزیک، دانشکدۀ فیزیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده: (908 مشاهده)
یکی از منابع ارزشمند در خصوص هیجانهای افراد در مورد پدیدههای مختلف، شبکههای اجتماعی است، که با استفاده از تحلیل آنها میتوان اطلاعات با ارزشی بدست آورد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل تمایل به تبعیت از توصیههای بهداشتی بر اساس تحلیل احساسات کاربران شبکههای مجازی در پاندمی کرونا طراحی شد. روش این پژوهش دادهکاوی بود. جامعه آماری این پژوهش متون کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی مجازی توئیتر، تلگرام و اینستاگرام بود. به منظور انجام این پژوهش نمونهای متشکل 2500 متن از دادههای پیشپردازش شدهی شبکههای مجازی توئیتر، تلگرام و اینستاگرام در بازه زمانی 1 اسفند 1398 تا 31 فروردین 1399 مورد بررسی قرار گرفتند و با استفاده از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان در طبقههای تمایل به تبعیت از توصیههای بهداشتی و احساسات دستهبندی شدند، در آخر نیز به منظور بررسی سئوال پژوهش از روش رگرسیون لجستیک استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که بر اساس پنج هیجان ترس، اعتماد، غم، شادی و پیشبینی، میتوان تمایل به تبعیت کاربران از توصیههای بهداشتی را پیشبینی کرد. همچنین نتایج نشان داد که هیجان شادی با تمایل به تبعیت رابطه منفی و هیجانهای ترس، اعتماد، غم و پیشبینی با تمایل به تبعیت رابطه مثبت معناداری دارد (۰۵/۰P ‹). به طور کلی یافتههای این پژوهش موید نقش هیجانها در تمایل به تبعیت افراد از توصیههای بهداشتی بود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1400/10/11 | پذیرش: 1401/1/8 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10