مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 8 - ( آبان1401/ پیاپی 77 1401 )                   سال 11 شماره 8 صفحات 130-121 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghahari S, Bazazian S, Ghodrati S. (2022). The effectiveness of cognitive-behavioral education on rumination and marital rumination in female teachers during quarantine coronavirus. Rooyesh. 11(8), 121-130.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3519-fa.html
قهاری ساناز، بزازیان سعیده، قدرتی سیما. اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری بر نشخوار فکری و دلزدگی زناشویی در معلمان زن در ایام قرنطینه کرونا رویش روان شناسی 1401; 11 (8) :130-121

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3519-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران. ، Sanazghahari4@gmail.com
2- استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه علوم انسانی ، واحد ابهر، و مرکز تحقیقات صنعت و سلامت واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3- استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران.
چکیده:   (1027 مشاهده)
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری بر نشخوار فکری و دلزدگی زناشویی در معلمان زن در ایام قرنطینه کرونا بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان زن در اسلامشهر در سال تحصیلی 1400-1399 بود که از میان آن‌ها به شیوه در دسترس 50 شرکت‌کننده انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و گواه (25 نفر) گمارش شدند. برنامه آموزشی شناختی-رفتاری به مدت 12 جلسه، در هر هفته یک جلسه 90 دقیقه‌ای برای گروه آزمایش اجرا شد. پژوهش شامل پرسشنامه نشخوار ذهنی (RRS) نولن- هوکسما (1991) و مقیاس دلزدگی زناشویی (CBM) پاینز (1996) بود. درنهایت برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم‌افزار spss26 استفاده شد. یافته­ها نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه در متغیر نشخوار فکری، در سطح معناداری (001/0<P) تفاوت معناداری وجود دارد و مجذور اتا نشان داد که 1/41 درصد از واریانس نشخوار فکری، ناشی از شرایط آزمایشی (درمان شناختی-رفتاری) است و همچنین بین دو گروه آزمایش و گواه در متغیر دلزدگی زناشویی، در سطح معناداری (001/0<P) تفاوت معنادار وجود دارد و مجذور اتانشان داد که 8/39 درصد از واریانس دلزدگی زناشویی، ناشی از شرایط آزمایشی (درمان شناختی-رفتاری) است. نتایج بیانگر آن بود که درمان شناختی رفتاری در کاهش نشخوار فکری و کاهش دلزدگی زناشویی در بین معلمان زن در دوران پاندمی کرونا تأثیر قابل ملاحظه ای دارد.
متن کامل [PDF 495 kb]   (466 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1400/10/21 | پذیرش: 1401/4/20 | انتشار الکترونیک: 1401/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb