Eslamiyan S, Nouri Ghasemabadi R, Hasani J. (2022). The Structural Equation Modeling of Test Anxiety based on Perfectionism with Emphasis on Mediating Role of Maladaptive Cognitive Emotion Regulation.
Rooyesh.
11(3), 195-206.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3529-fa.html
اسلامیان سجاد، نوری قاسم آبادی ربابه، حسنی جعفر. روابط ساختاری اضطراب امتحان بر پایه کمالگرایی با تاکید بر نقش میانجی راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان رویش روان شناسی 1401; 11 (3) :206-195
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3529-fa.html
1- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، rynoury11@gmail.com
3- استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده: (1471 مشاهده)
اضطراب امتحان از مشکلات رایج دانشآموزان است که کارآییشان را میکاهد و عملکرد فرد را هنگام امتحان مختل کند. هدف از این پژوهش روابط ساختاری اضطراب امتحان بر پایه کمالگرایی با تاکید بر نقش میانجی راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که تعداد 456 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. ابزارها شامل سیاهه اضطراب امتحان (TAI) ابوالقاسمی و همکاران (1375)، مقیاس کمالگرایی چندبعدی (MPS) هویت و فلت (1991)، فرم کوتاه پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی (CERQ) گارنفسکی و کرایج (2006) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری توسط نرمافزار SPSS نسخه 24 و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که کمالگرایی و راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان، رابطه مستقیم و غیرمستقیم معنادار به طور مثبت اضطراب امتحان را در دانشآموزان پیش بینی کردند (05/0>p). همچنین، علاوه بر آن تنظیم شناختی هیجان سازش نایافته نقش میانجیگری در این پیشبینی داشت (05/0p<). با توجه به یافتههای پژوهش، کمالگرایی و تنظیم شناختی هیجان سازش نایافته در دانشآموزان میتوانند بر اضطراب امتحان آنان اثرگذار باشد. لذا پیشنهاد میشود مداخلات درمانی مبتنی بر غلبه بر کمالگرایی و مداخلات مبتنی بر تنظیم شناختی هیجان در درمان اضطراب امتحان دانشآموزان مورد توجه قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1400/10/24 | پذیرش: 1400/12/26 | انتشار الکترونیک: 1401/4/7