مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 3 - ( خرداد 1401/ شماره پیاپی 72 1401 )                   سال 11 شماره 3 صفحات 206-195 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eslamiyan S, Nouri Ghasemabadi R, Hasani J. (2022). The Structural Equation Modeling of Test Anxiety based on Perfectionism with Emphasis on Mediating Role of Maladaptive Cognitive Emotion Regulation. Rooyesh. 11(3), 195-206.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3529-fa.html
اسلامیان سجاد، نوری قاسم آبادی ربابه، حسنی جعفر. روابط ساختاری اضطراب امتحان بر پایه کمال‌گرایی با تاکید بر نقش میانجی راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان رویش روان شناسی 1401; 11 (3) :206-195

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3529-fa.html


1- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، rynoury11@gmail.com
3- استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (1471 مشاهده)
اضطراب‌ امتحان از مشکلات رایج دانش‌آموزان است که کارآیی‌شان را می‌کاهد و عملکرد فرد را هنگام امتحان مختل کند. هدف از این پژوهش روابط ساختاری اضطراب امتحان بر پایه کمال‌گرایی با تاکید بر نقش میانجی راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که تعداد 456 نفر به روش نمونه‏گیری در دسترس انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. ابزارها شامل سیاهه اضطراب امتحان (TAI) ابوالقاسمی و همکاران (1375)، مقیاس کمال­گرایی چندبعدی (MPS) هویت و فلت (1991)، فرم کوتاه پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی (CERQ) گارنفسکی و کرایج (2006) بود. داده‌های پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و AMOS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که کمال‌گرایی و راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان، رابطه‌ مستقیم و غیرمستقیم معنادار به طور مثبت اضطراب امتحان را در دانش­آموزان پیش بینی کردند (05/0>p). همچنین، علاوه بر آن تنظیم شناختی هیجان سازش نایافته نقش میانجیگری در این پیش­بینی داشت (05/0p<). با توجه به یافته­های پژوهش، کمال­گرایی و تنظیم شناختی هیجان سازش نایافته در دانش‏آموزان می­توانند بر اضطراب امتحان آنان اثرگذار باشد. لذا پیشنهاد می­شود مداخلات درمانی مبتنی بر غلبه بر کمال­گرایی و مداخلات مبتنی بر تنظیم شناختی هیجان در درمان اضطراب امتحان دانش­آموزان مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 598 kb]   (823 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1400/10/24 | پذیرش: 1400/12/26 | انتشار الکترونیک: 1401/4/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb