 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ashrafinia F,  Pourkamali P,  Zamani Zarchi M S. 
(2022).  Challenges and Strategies of Mothers with Pre-school and Primary School Children during the Coronavirus Epidemic.  Rooyesh. 11(4),  11-24. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3567-fa.html   
                    
                    اشرفی نیا فریبا،  پورکمالی پرنیا،  زمانی زارچی محمد صادق.
(1401).  چالشها و راهبردهای مادران با فرزندان دبستانی و پیش دبستانی در دوران همهگیری کرونا  رویش روان شناسی 11 (4) :24-11URL: http://frooyesh.ir/article-1-3567-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 
 2- کارشناسی ارشد روان سنجی، گروه روان سنجی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. 
 3- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، zamani.1370@yahoo.com
                    
                    
                    چکیده:       (1618 مشاهده)
                    
                    
                    همهگیری کرونا و قرنطینه خانگی منجر به مسائل متعددی برای خانوادهها شده است. در همین راستا، این پژوهش با هدف مطالعه چالشها و راهبردهای مادران با فرزندان دبستانی و پیشدبستانی در دوران همهگیری کرونا  انجام شد. به این منظور انجام این مطالعه پدیدارشناسانه و بر اساس اصل اشباع نظری دادهها، با 21 نفر از مادران دارای فرزند پیشدبستانی و دبستانی در شهر تهران در سال ۱۴۰۰ مصاحبه شد و سپس، دادههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کلایزی تحلیل شدند. در حوزهی چالشها 15 مضمون فرعی استخراج شد که در 5 مضمون اصلی"مشکلات رفتاری کودکان"، "دغدغههای آموزشی کودکان"، "برهم خوردن نظم زندگی"، "مشکلات فردی مادر" و "دغدغههای مرتبط با سلامتی" طبقهبندی شدند. در حوزه دوم که به راهبردها میپرداخت، 10 مضمون فرعی در قالب 3 مضمون اصلی "ایجاد سرگرمی و تفریح برای کودکان"، "بهکارگیری راهکارهایی در مواجه با چالشهای رفتاری و تحصیلی کودک"، "همیاری دیگران با مادر در زمینه فرزندپروری" به دست آمد. نتایج نشان داد کرونا و قرنطینه خانگی، چالشهایی را پیش روی مادران با فرزند دبستانی و پیشدبستانی قرار داده است و مادران در مواجهه با  شرایط جدید، راهبردهای مختلفی را در پیش گرفتهاند. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند به درک بهتر و عمیقتر تجارب مادران کودکان دبستانی و پیشدبستانی و همچنین، کاهش پیامدهای منفی کرونا و قرنطینه بر خانوادهها از طریق فراهم آوردن حمایتهای لازم کمک نماید.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی خانواده  دریافت: 1400/11/12 | پذیرش: 1400/12/17 | انتشار الکترونیک: 1401/5/4