Ethics code: IR.UM.REC.1400.153
Shirkhani M, Aghamohammadian Sharbaf H, Moeenizadeh M. Predicting the Severity of Obsessive-Compulsive Symptoms Based on Traumatic Childhood Experiences: The Mediating Role of Shame. Rooyesh 2022; 11 (4) :39-48
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3611-fa.html
شیرخانی میلاد، آقامحمدیان شعرباف حمیدرضا، معینی زاده مجید. پیشبینی شدت نشانگان وسواسی- جبری براساس تجارب تروماتیک دوران کودکی: نقش میانجیگری شرم. رویش روان شناسی. 1401; 11 (4) :39-48
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3611-fa.html
1- دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، aghamohammadian@um.ac.ir
3- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (1057 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر پیشبینی شدت نشانگان وسواسی- جبری براساس تجارب تروماتیک دوران کودکی از طریق نقش میانجیگری شرم بود. طرح کلی پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه بزرگسالان 18 تا 50 ساله ساکن شهر مشهد در سال 1400 بودند که دسترسی مناسبی به اینترنت و فضای مجازی داشتند. از این میان، 340 نفر به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاسهای وسواس یل- براون (1989Y-BOCS-)، تجارب تروماتیک دوران کودکی برنستاین و همکاران (2003CTQ-) و شرم درونیشده کوک (1993ISS-) جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری از طریق نرمافزار SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 24 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین تجارب تروماتیک دوران کودکی و شرم با شدت نشانگان وسواسی-جبری همبستگی معناداری (01/0P<) وجود دارد. همچنین نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پژوهش حاضر از برازش خوبی برخوردار بوده و نقش میانجیگری شرم در رابطه تجارب تروماتیک دوران کودکی با شدت نشانگان وسواسی-جبری (3χ2/df≤ و سطح معناداری 001/0) معنادار بود. براساس یافتههای این پژوهش، تجارب تروماتیک دوران کودکی میتوانند از طریق تعامل با شرم، شدت نشانگان وسواسی- جبری را پیشبینی کرده و در آن نقش داشته باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1400/11/24 | ویرایش نهایی: 1401/5/4 | پذیرش: 1400/11/30 | انتشار الکترونیک: 1401/5/4