۱- دانشجوی دکتری مشاوره، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
۲- کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، بندرعباس، ایران.
۳- دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. ، smd.rahmati@gmail.com
۴- دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (۱۶۲۹ مشاهده)
جرائم سایبری، مسئلهای در حال رشد و نگرانکننده است، بهخصوص هنگامی که افراد زیر سن قانونی را درگیر میکند. چرا که خشونت سایبری در نوجوانان میتواند عواقب حقوقی و روانی منفی را در پی داشته باشد. لذا، داشتن ابزاری برای تشخیص زود هنگام این رویدادها و درک مسئله برای پیشنهاد شیوههای کارآمد و مؤثر برای پیشگیری و درمان، اهمیت زیادی دارد. هدف این پژوهش ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خشونت سایبری برای نوجوانان (CYBA) بود. در این پژوهش توصیفی-پیمایشی از بین دانشآموزان پسر و دختر سال دومِ مقطع متوسطه دوم شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 نمونهای به حجم 291 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای (نسبتی) انتخاب شدند و به پرسشنامه خشونت سایبری برای نوجوانان (آلوارز-گارسیا و همکاران، 2016) پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با روشهای آلفای کرونباخ، تصنیف اسپیرمن-براون و گاتمن و روایی و ساختار عاملی آن با روشهای روایی سازه و روایی همزمان تعیین شد. ضـرایب آلفـای کرونبـاخ، تصنیف اسپیرمن-براون و همبستگی گاتمن بـرای کل پرسشنامه بهترتیب 94/0، 94/0 و 93/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل اندازهگیری خشونت سایبری برای نوجوانان از برازندگی نسبتاً مناسبی برخوردار است و ساختار 4 عاملی آن تأئید شد (86/0=CFI، 85/0=GFI و 079/0=RMSEA). روایی همزمان این پرسشنامه نیز از طریق همبسته کردن مادههای آن با مادههای پرسشنامه پروژه مداخله مزاحمت سایبری اروپا (ECIPQ) و مقیاس قلدری در مدرسه (BS) تأئید شد (05/0p<). در نتیجه CYBA یک پرسشنامه معتبر و قابل اطمینان برای اندازه گیری خشونت سایبری در نوجوانان است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانسنجی دریافت: 1400/11/28 | پذیرش: 1400/12/29 | انتشار الکترونیک: 1401/5/4