Lotfi G, Salehi S K, Karami S. (2022). The effect of Practice variability on Cognitive and Motor performance in children with Attention Deficit hyperactivity Disorder.
Rooyesh.
11(8), 35-46.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3666-fa.html
لطفی غلامرضا، صالحی سیدکاوس، کرمی صادق. تأثیر تغییرپذیری تمرین بر عملکرد شناختی و حرکتی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی – نقص توجه رویش روان شناسی 1401; 11 (8) :46-35
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3666-fa.html
1- دانشیار رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
2- استادیار رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. ، Sk.salehi@yahoo.com
3- کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
چکیده: (1114 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر تغییرپذیری تمرین بر عملکرد شناختی و حرکتی در کودکان دارای اختلال بیش فعالی- نقص توجه بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان پسر بیشفعال 9 تا 12 سال شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که تعداد 36 کودک به شکل هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه مشتمل بر تمرینات ثابت (12 نفر)، تمرینات متغیر (12 نفر) و گواه (12 نفر) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه کانرز مقیاس والدین (CPSQ) و آزمون استروپ (SCWT) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد تمرین به شیوه متغیر در عملکرد شناختی (تکلیف استروپ) و حرکتی (پرتاب از بالای شانه) کودکان دارای اختلال بیش فعالی - نقص توجه تأثیر مثبت داشته است (05/0 P>). با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که تمرین ثابت و متغیر یکی از مداخلاتی است که میتواند در بهبود عملکرد کودکان دارای اختلال بیش فعالی - کمبود توجه مؤثر باشد و در این میان اثربخشی تمرین متغیر بیشتر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تحولی دریافت: 1400/12/13 | پذیرش: 1401/4/2 | انتشار الکترونیک: 1401/8/10