Taheri tafti S S, Sohrabi Z, Mashhadi M. (2022). The Relationship of Educational Help-Seeking with Self-Directed Learning in female high school students: The Mediating Role of Motivational Beliefs.
Rooyesh.
11(2), 133-146.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3693-fa.html
طاهری تفتی سحر سادات، سهرابی زهرا، مشهدی مولود. نقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطۀ خودراهبری در یادگیری با کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان دختر دبیرستانی رویش روان شناسی 1401; 11 (2) :146-133
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3693-fa.html
1- کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، z.sohrabi@atu.ac.ir
3- کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده: (1199 مشاهده)
کمک طلبی تحصیلی بهعنوان یک راهبرد یادگیری عمل میکند که تواناییهای روانشناختی و انگیزشی دانشآموزان را ارتقاء میدهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطۀ خودراهبری در یادگیری با کمک طلبی تحصیلی در دانشآموزان دختر انجام گردید. جامعۀ آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دبیرستانی منطقۀ 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. همچنین 256 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای خود راهبری در یادگیری- (SDLQ) (فیشر و همکاران، 2001)، باورهای انگیزشی- (MSLQ) (پینتریچ و دی گروث، 1990) و کمک طلبی تحصیلی- (HSQ) (ریان و پینتریچ، 1997) پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار Spss 22 و Lisrel 8.8 استفاده شد. شاخصهای برازش نشاندهندۀ برازش قابل قبول دادهها با مدل اصلاح شده بود. نتایج نشان داد که خودراهبری در یادگیری بهصورت مستقیم توانست کمک طلبی تحصیلی در دانشآموزان دختر را پیشبینی کند (01/0 p<)، همچنین خودراهبری در یادگیری بهصورت غیرمستقیم و باز طریق باورهای انگیزشی نیز توانست کمک طلبی تحصیلی در دانشآموزان دختر را پیشبینی نماید (01/0 p<). از یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که راهبردهای خودراهبری در یادگیری و باورهای انگیزشی میتوانند نقش مهمی در بهکارگیری مهارت کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان داشته باشند. همچنین توجه به برنامهریزی آموزشی با هدف ارتقاء این راهبردها در راستای درک و کنترل یادگیری، کسب تصمیمات کارآمد در مواجهه با مشکلات تحصیلی و پیشرفت در فرایند یادگیری دانش آموزان حائز اهمیت است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/12/23 | پذیرش: 1401/1/29 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10