مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 7 - ( مهر 1401/ شماره پیاپی 76 1401 )                   سال 11 شماره 7 صفحات 198-189 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amir Ardejani N. The effect of group teaching metacognitive strategies on drowning experience and the source of control of female high school students. Rooyesh 2022; 11 (7) :189-198
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3733-fa.html
امیر ارده جانی نگین. تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر منبع کنترل و تجربه غرقگی دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم. رویش روان شناسی. 1401; 11 (7) :189-198

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3733-fa.html


کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب، تهران، ایران. ، neginamiriar@gmail.com
چکیده:   (699 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی راهبردهای فراشناختی بر تجربه غرقگی و منبع کنترل دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر تهران در نیم­سال تحصیلی اول 1401-1400 تشکیل دادند. 30 نفر آنها به روش نمونه­گیری هدفمند و با توجه به ملاک­های ورود و خروج، به­عنوان نمونه انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر)، گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه آموزشی مهارت­های فراشناختی را در 9 جلسه­ 90 دقیقه­ای (هر هفته دو جلسه) به­صورت گروهی دریافت کردند؛ گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. به­منظور جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­های غرقگی (FQ) (مارتین و جکسون، 2008) و منبع کنترل (LCQ) راتر (1996)، استفاده شد. جهت تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری، استفاده شد. یافته­های حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس­آزمون افراد گروه آزمایش و گواه در متغیرهای تجربه غرقگی و منبع کنترل، تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P). با توجه به نتایج این پژوهش می­توان گفت که آموزش گروهی راهبردهای فراشناختی بر افرایش تجربه غرقگی و منبع کنترل درونی و کاهش منبع کنترل بیرونی دانش آموزان، مؤثر بود.
متن کامل [PDF 537 kb]   (348 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/1/15 | ویرایش نهایی: 1401/11/2 | پذیرش: 1401/2/12 | انتشار الکترونیک: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb