1- کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ، kami6900@yahoo.com
2- دانشیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده: (799 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه فرزندپروری ذهنآگاهانه مککافری و همکاران (2017) بود. مشارکتکنندگان پژوهش 323 نفر از مادران دانشآموزان کلاسهای متوسطه دوم (دهم تا دوازدهم) مدارس چهارگانه شهر شیراز در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که براساس نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و پرسشنامههای فرزندپروری ذهنآگاهانه،MIPQ) ، مککافری و همکاران، 2017)، سرزندگی تحصیلیAB) ، دهقانیزاده و حسینچاری، 1391) و ذهنآگاهی نوجوان و بزرگسال AAMS)، دروتمن و همکاران، 2018) را تکمیل نمودند . برای بررسی روایی از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و روش پایایی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی دو عامل حضور در کنار فرزند (کمترین بارعاملی 40/0 و بیشترین 60/0) و تربیت ذهنآگاهانه (کمترین بارعاملی 36/0 و بیشترین بارعاملی 66/0) را تایید نمود. نتایج همبستگی درونی نیز روایی همگرا (همبستگی نسبتاَ زیاد 72/0 بین ابعاد حضور در کنار فرزند و تربیت ذهنآگاهانه و همبستگی زیاد 86/0 و 89/0 بین هر بعد و نمره کل مقیاس، 01/0P<) و واگرای مقیاس (عدم رابطه معنادار بین سرزندگی تحصیلی و فرزندپروری ذهنآگاهانه) را تایید می کند. برای تعیین پایایی مقیاس از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که تمامی ضرایب (حضور کنار فرزند 82/0، تربیت ذهنآگاهانه 85/0 و ضریب پایایی کل 90/0) حاکی از همسانی درونی قابل قبول زیر مقیاسها و نمره کل مقیاس بود. نتایج نشان می دهد که مقیاس فرزندپروری ذهنآگاهانه از روایی و پایایی بسیار خوبی در مادران ایرانی برخوردار است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1401/1/19 | ویرایش نهایی: 1401/8/16 | پذیرش: 1401/4/14 | انتشار الکترونیک: 1401/6/10