Ethics code: IR.IAU.TABRIZ.REC.1400.150
Jabbarpour Satari S, Najarpour Ostadi S. (2022). The Effectiveness of Self-regulation Skills in Dimensions of Perceived Competence and Academic Procrastination among Female Students.
Rooyesh.
11(8), 143-154.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3756-fa.html
جبارپور ستاری ثریا، نجارپور استادی سعید. اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر مولفه های ادراک شایستگی و تعللورزی تحصیلی دانش آموزان دختر رویش روان شناسی 1401; 11 (8) :154-143
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3756-fa.html
1- گروه روان شناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.
2- گروه روانشناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران. ، saeedno@live.com
چکیده: (1043 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی بر مؤلفههای ادراک شایستگی و تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر صورت گرفت. این پژوهش نیمه آزمایشی بار طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه دو تبریز در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از نمره برش ادراک شایستگی و تعللورزی، بطور هدفمند، 30 نفر انتخاب و به تصادف در گروه آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. گروه آزمایش در 8 هفته متوالی در جلسات آموزشی 90 دقیقه ای، راهبردهای خودتنظیمی را دریافت کرد، اما گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت ننمود. هر دو گروه، در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از مقیاس ادراک شایستگی هارتر (1982، PCS) و تعللورزی سواری (1390، APS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که ارائه آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، باعث افزایش معنیدار ادراک شایستگی و کاهش تعللورزی تحصیلی در دانشآموزان میشود. 35/42=F، 05/0> p)درنتیجه، از راهبردهای خودتنظیمی میتوان بعنوان روشی کارآمد برای افزایش ابعاد ادراک شایستگی و کاهش تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر استفاده نمود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/1/23 | پذیرش: 1401/5/23 | انتشار الکترونیک: 1401/8/10