مقدمه: اختلال شخصیت مرزی با مشکلات بین فردی، مثل روابط زیاد، ناپایدار و ترس از رها شدن همراه است. فرض بر این است که نقایص شناخت اجتماعی این مشکلات را تبیین میکند. در این راستا پژوهش حاضر باهدف مقایسه نظریه ذهن در دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی و همتایان عادی انجام گرفت.
روش: تعداد 20 دانشجو با رگه های اختلال شخصیت مرزی و 20 دانشجوی عادی با استفاده از سیاهه اختلال شخصیت مرزی لیشنرنیگ (1999) از بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انتخاب شدند، و سپس شرکتکنندگان با استفاده از آزمون ذهنخوانی از طریق تصاویر چشم بارن کوهن و همکاران (2001) در نظریه ذهن مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی و دانشجویان عادی در آزمون ذهنخوانی از طریق تصاویر چشم وجود دارد (0001/0 >p).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی نقایصی را در نظریه ذهن نشان میدهند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |