Karimi P, Baseri A, Hashemi Razini H. (2024). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on procrastination and self- handicapping of students with academic failure.
Rooyesh.
13(1), 171-180.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3781-fa.html
کریمی پریسا، باصری احمد، هاشمی رزینی هادی. اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اهمال کاری و خود ناتوان سازی دانش آموزان درگیر اُفت تحصیلی رویش روان شناسی 1403; 13 (1) :180-171
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3781-fa.html
1- گروه روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات، تهران، ایران. ، parisakarimii3773@gmail.com
2- استادیار، گروه روانشناسی شخصیت،دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات، تهران، ایران.
3- استادیار، گروه روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
چکیده: (781 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اهمال کاری و خود ناتوان سازی دانش آموزان درگیر اُفت تحصیلی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعهآماری پژوهش حاضر، دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 که دچار افت تحصیلی شده بودند. 30 دانشآموز با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به تصادف در گروههای آزمایش و گواه، جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (APQ) سولومون و راثبلوم (۱۹۸۴) و پرسشنامه خودناتوانسازی تحصیلی (ASHQ) جونز و رودوالت (1982) استفاده شد. شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در 8 جلسه 60 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) برای گروه آزمایش ارائه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اهمالکاری تحصیلی (544/28=F؛ 001/0=P) و خودناتوانسازی تحصیلی (534/11=F؛ 001/0=P) تأثیر معناداری دارد. بنابراین، استفاده از شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به منظور بهبود اهمالکاری و خودناتوانسازی دانشآموزان دارای افت تحصیلی مؤثر میباشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1401/2/2 | پذیرش: 1402/1/29 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15