Karimi A, Rezakhani S, Behboodi M. (2022). The Model of academic procrastination based on perfectionism in Female students: The mediating role of mind.
Rooyesh.
11(8), 155-164.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3792-fa.html
کریمی عاطفه، رضاخانی سیمین دخت، بهبودی معصومه. مدل اهمالکاری تحصیلی بر اساس کمالگرایی در دانشآموزان دختر: نقش میانجیگر ذهن آگاهی رویش روان شناسی 1401; 11 (8) :164-155
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3792-fa.html
1- دانشجو دکتری مشاوره، گروه مشاوره ، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2- استادیار ،گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، rezakhani@riau.ac.ir
3- استادیار ،گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن، ایران.
چکیده: (931 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجیگر ذهن آگاهی در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس کمالگرایی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی ساختاری بود . جامعه آماری دختران دانشآموز مقطع متوسطه دوم (پایههای دهم تا دوازدهم) منطقه ۵ تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ بودند. ۳00 دانشآموز به شیوه در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. از مقیاسهای اهمالکاری تحصیلی- ( PASS )(سولومون و راثبلوم، ۱۹۸۴) ،کمالگرایی - ( F-MPS)(فراست، ۱۹۹۰) و ذهن آگاهی-(KIMS)(کنتاکی، ۲۰۰۳ ) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار بود (68/2=df/2c، 939/0= CFI، 925/0= GFI ، 885/0= AGFI و 075/0= RMSEA). همچنین کمالگرایی مثبت (01/0>p) بهصورت منفی و کمالگرایی منفی (01/0>p) بهصورت مثبت اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکنند. ذهن آگاهی نیز رابطه بین کمالگرایی منفی و اهمالکاری تحصیلی را بهصورت مثبت و رابطه بین کمالگرایی مثبت و اهمالکاری تحصیلی را بهصورت منفی و معنادار میانجیگری میکند (01/0>p). بنابراین میتوان نتیجه گرفت کمالگرایی بهطور مستقیم و با میانجیگری ذهن آگاهی بر اهمالکاری دختران دانشآموز نقش دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1401/2/3 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار الکترونیک: 1401/8/10