مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 8 - ( آبان1401/ پیاپی 77 1401 )                   سال 11 شماره 8 صفحات 164-155 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi A, Rezakhani S, Behboodi M. (2022). The Model of academic procrastination based on perfectionism in Female students: The mediating role of mind. Rooyesh. 11(8), 155-164.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3792-fa.html
کریمی عاطفه، رضاخانی سیمین دخت، بهبودی معصومه. مدل اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس کمال‌گرایی در دانش‌آموزان دختر: نقش میانجی‌گر ذهن آگاهی رویش روان شناسی 1401; 11 (8) :164-155

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3792-fa.html


1- دانشجو دکتری مشاوره، گروه مشاوره ، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2- استادیار ،گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، rezakhani@riau.ac.ir
3- استادیار ،گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن، ایران.
چکیده:   (931 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی‌گر ذهن آگاهی در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس کمال‌گرایی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی ساختاری بود . جامعه آماری  دختران دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم (پایه‌های دهم تا دوازدهم) منطقه ۵ تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ بودند. ۳00 دانش‌آموز به شیوه در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. از مقیاس­های اهمال­کاری تحصیلی- ( PASS )(سولومون و راثبلوم، ۱۹۸۴) ،کمال­گرایی - ( F-MPS)(فراست، ۱۹۹۰) و ذهن آگاهی-(KIMS)(­کنتاکی، ۲۰۰۳ ) برای جمع‌آوری داده­ها استفاده  شد. داده­ها با استفاده از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته­ها نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار بود (68/2=df/2c، 939/0= CFI،  925/0= GFI ، 885/0= AGFI و 075/0= RMSEA). همچنین کمال­گرایی مثبت (01/0>p) به‌صورت منفی و کمال‌گرایی منفی (01/0>p) به‌صورت مثبت اهمال­کاری تحصیلی را پیش‌بینی می­کنند. ذهن آگاهی نیز رابطه بین کمال‌گرایی منفی و اهمال­کاری تحصیلی را به‌صورت مثبت و رابطه بین کمال‌گرایی مثبت و اهمال‌کاری تحصیلی را به‌صورت منفی و معنادار میانجی­گری می­کند (01/0>p). بنابراین می­توان نتیجه گرفت کمال­گرایی به‌طور مستقیم و با میانجی­گری ذهن آگاهی بر اهمال‌کاری دختران دانش‌آموز نقش دارد.
متن کامل [PDF 686 kb]   (667 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1401/2/3 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار الکترونیک: 1401/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb