Garavand H, Sabzian S. The mediating role of academic engagement in the relationship between Internet addiction and psychological safety with academic buoyancy. Rooyesh 2022; 11 (8) :47-58
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3817-fa.html
1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. ، garavand.h@lu.ac.ir
2- استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.
چکیده: (1291 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطهی بین اعتیاد به اینترنت و امنیت روانی با سرزندگی تحصیلی صورت پذیرفت. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعهی این پژوهش شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونهآماری بر اساس قاعده سرانگشتی کلاین برابر 240 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری در دسترس و با پرسشنامه آنلاین انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهی اعتیاد به اینترنت (IAT) (یانگ، 1988)، پرسشنامهی امنیت روانی (PSQ) (مازلو، 2004)، مقیاس درگیری تحصیلی (AES) (ریو و تسینگ، 2011) و پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی (ABQ) (دهقانیزاده و حسینچاری، 1391) بود. تحلیل دادهها به روش آماری تحلیل مسیر انجام شد و برای بررسی نقش واسطهای متغیرها از آزمون بوتاستراپ استفاده شد. نتایج نشان داد امنیت روانی بر سرزندگی تحصیلی تأثیر مستقیم (01/0>p) و بهواسطهی درگیری تحصیلی تأثیر غیرمستقیم دارد (01/0>p)؛ اما اعتیاد به اینترنت تأثیر مستقیم بر سرزندگی تحصیلی نداشت (05/0<p)؛ بلکه اثر غیرمستقیم بهواسطهی درگیری تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی داشت (05/0>p). بر اساس نتایج، مدل پژوهش از برازش مطلوب برخوردار است. با تقویت امنیت روانی دانشجویان و کاهش وابستگی به فضای مجازی میتوان به دانشجویان کمک کرد تا مشارکت سازندهای در جریان امور آموزشی داشته باشند، که نتیجهی آن میتواند غلبه بر مسائل و مشکلات تحصیلی و افزایش سرزندگی تحصیلی باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/2/10 | ویرایش نهایی: 1401/10/10 | پذیرش: 1401/5/18 | انتشار الکترونیک: 1401/8/10