مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 9 - ( آذر 1401/ پیایپی 78 1401 )                   سال 11 شماره 9 صفحات 56-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Z, Bordbar M, Zarezardini F. Teacher-Student Relationship and Academic Engagment Adolescent: The Mediating Role of Sense of School Belonging. Rooyesh 2022; 11 (9) :45-56
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3946-fa.html
رضایی زینب، بردبار مریم، زارع زردینی فاطمه. رابطه معلم-دانش‎آموز و درگیری تحصیلی نوجوانان: نقش واسطه‎ای احساس تعلق به مدرسه. رویش روان شناسی. 1401; 11 (9) :45-56

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3946-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- استادیار گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، mbordbar@um.ac.ir
چکیده:   (1000 مشاهده)
درگیری تحصیلی یکی از سازه های چندوجهی و موثر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای احساس تعلق به مدرسه در ارتباط بین رابطه معلم-دانشآموز و درگیری تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر مشهد 1400-1401 تشکیل می دادند که 360 نفر (251دختر و 109پسر) از آنان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند.. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای درگیری تحصیلی ریو (2013) RAEQ، پرسشنامه رابطه معلم-دانشآموز مواری و زواک (2011)  IT-SR و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004)SSCS بودند. دادههای جمع آوری شده با استفادهروش مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل پژوهش از نظر شاخص­های معنیداری و برازش مورد تایید است و متغیر رابطه معلم-دانشآموز به طور غیر مستقیم از طریق احساس تعلق به مدرسه بر درگیری تحصیلی تاثیر میگذارد(05/0P<). اثر مستقیم رابطه معلم-دانشآموز بر درگیری تحصیلی معنادار نبود(05/0<P). بر این اساس، احساس تعلق به مدرسه میتواند نقش واسطهای بین رابطه معلم-دانشآموز و درگیری تحصیلی داشته باشد.
متن کامل [PDF 749 kb]   (819 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/3/22 | ویرایش نهایی: 1401/11/8 | پذیرش: 1401/7/30 | انتشار الکترونیک: 1401/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb