مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 12 - ( زمستان97/ اسفند ماه/ شماره پیاپی 33 1397 )                   سال 7 شماره 12 صفحات 26-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tankamani N, Alipour A, sohrabi F. The relationship Between life orientation (optimism, pessimism) with depression, stress and anxiety in Khomeini Of University Imam International students. Rooyesh 2019; 7 (12) :13-26
URL: http://frooyesh.ir/article-1-400-fa.html
تنکمانی نرگس، علیپور احمد، سهرابی فرامرز. رابطه جهت گیری زندگی (خوش بینی، بدبینی) با افسردگی، استرس، اضطراب. رویش روان شناسی. 1397; 7 (12) :13-26

URL: http://frooyesh.ir/article-1-400-fa.html


1- دانشگاه پیام نور ، n.tankamani@gmail.com
2- دانشگاه پیام نور مرکزی
3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (3042 مشاهده)

چکیده

پیش زمینه و هدف: تحقیقات نشان می دهد جهت گیری زندگی و خوش بینی از جمله عوامل حمایتی هستند که منجر به سازگاری افراد در شرایط ناگوار و در نتیجه بهزیستی بهتر افراد می شود.هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه جهت گیری زندگی با استرس، افسردگی و اضطراب در دانشجویان بود.

مواد و روش ها: بدین منظور تعداد 240 نفر(144 دختر و 96 پسر) با استفاده روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی که در سال تحصیلی1393-94، مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شده و به پرسشنامه های جهت گیری زندگی و پرسشنامه استرس، افسردگی و اضطراب پاسخ دادند.

یافته ها: به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری تی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد نتایج نشان داد که بین نوع.جهت گیری زندگی دانشجویان با میزان استرس، افسردگی و اضطراب آنها تفاوت معناداری وجود دارد. به بیان دیگر، دانشجویان دارای جهت گیری بدبینانه، استرس، افسردگی و اضطراب بیشتری دارند. به علاوه، بین خوش بینی با بدبینی زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد.

نتیجه گیری: بنابراین، با افزایش خوش بینی در دانشجویان میزان استرس، افسردگی و اضطراب آنها نیز کمتر می شود.        

متن کامل [PDF 722 kb]   (118 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1395/5/16 | ویرایش نهایی: 1399/10/22 | پذیرش: 1395/6/13 | انتشار الکترونیک: 1397/12/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb