مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 5 - ( تابستان1397، مردادماه، شماره5، شماره پیاپی26 1397 )                   سال 7 شماره 5 صفحات 127-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kalantari F, Mokhtarnia I, derakhtkar A, heidari T. The psychological effect of visual messages (with the content of water crisis) on the amount of household water consumption, with emphasis on approach of art therapy. Rooyesh 2018; 7 (5) :105-127
URL: http://frooyesh.ir/article-1-404-fa.html
کلانتری فاطمه، مختارنیا ایرج، درختکار علی، حیدری طاهره. تأثیر روان‌شناختی پیام‌های تصویری (دارای مضمون بحران آب) بر مقدار واحد مصرفی آب خانگی خانوارها؛ با تأکید بر رویکرد هنردرمانی. رویش روان شناسی. 1397; 7 (5) :105-127

URL: http://frooyesh.ir/article-1-404-fa.html


1- دانشگاه شهیدبهشتی ، kalantari135@gmail.com
2- دانشگاه شهید بهشتی
3- دانشگاه شهیدبهشتی
4- اداره آموزش و پرورش
چکیده:   (2812 مشاهده)

چکیده

 به دلیل اهمیت مسئله آب و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آن و نیز با توجه به تأثیر استفاده از هنر برای آموزش و یادگیری الگوی مصرفی، تحقیق حاضر باهدف بررسی میزان تأثیر پیام‌های تصویری با مضمون بحران آب بر مقدار واحد مصرفی آب خانگی خانوارها انجام شد. روش پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را خانواده‌های داری حداقل یک فرزند که مشغول به تحصیل در دبیرستان‌های (دوره­ی اول) پسرانه شهرستان قدس بودند، تشکیل دادند. نمونه پژوهش نیز، شامل 30 خانوار که داری فرزند مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونه­گیری دومرحله‌ای از بین یک آموزشگاه هشت کلاسی انتخاب شدند؛ دانش آموزان همراه با خانواده‌هایشان به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند (15 خانوار در گروه آزمایش و 15 خانوار در گروه کنترل) ابزار گردآوری مقدار مصرفی آب، برگ‌های محقق ساخته بود و ابزار مداخله سه پوستر که دارای مضمون بحران آب بودند و تائید روایی داشتند به‌عنوان متغیر مستقل استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها نیز از آنالیز کواریانس یک‌راهه استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که اثر متغیر مستقل (پیام تصویری) بر متغیر وابسته (مقدار واحد مصرفی آب خانوار) معنی‌دار است (375/0= مجذور اتا، 000/0= P، 00/27= F) درنتیجه پیام‌های تصویری داری مضمون بحران آب، بر میزان مصرفی آب خانوار تأثیر داشت و معناداری به‌دست‌آمده نشان داد که میزان مصرف آب گروه آزمایش پس از آزمون، کاهش‌یافته است.

کلمات کلیدی: پیام‌های تصویری، بحران آب، مصرف آب خانگی، خانوار، هنر درمانی

چکیده

 به دلیل اهمیت مسئله آب و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آن و نیز با توجه به تأثیر استفاده از هنر برای آموزش و یادگیری الگوی مصرفی، تحقیق حاضر باهدف بررسی میزان تأثیر پیام‌های تصویری با مضمون بحران آب بر مقدار واحد مصرفی آب خانگی خانوارها انجام شد. روش پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را خانواده‌های داری حداقل یک فرزند که مشغول به تحصیل در دبیرستان‌های (دوره­ی اول) پسرانه شهرستان قدس بودند، تشکیل دادند. نمونه پژوهش نیز، شامل 30 خانوار که داری فرزند مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونه­گیری دومرحله‌ای از بین یک آموزشگاه هشت کلاسی انتخاب شدند؛ دانش آموزان همراه با خانواده‌هایشان به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند (15 خانوار در گروه آزمایش و 15 خانوار در گروه کنترل) ابزار گردآوری مقدار مصرفی آب، برگ‌های محقق ساخته بود و ابزار مداخله سه پوستر که دارای مضمون بحران آب بودند و تائید روایی داشتند به‌عنوان متغیر مستقل استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها نیز از آنالیز کواریانس یک‌راهه استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که اثر متغیر مستقل (پیام تصویری) بر متغیر وابسته (مقدار واحد مصرفی آب خانوار) معنی‌دار است (375/0= مجذور اتا، 000/0= P، 00/27= F) درنتیجه پیام‌های تصویری داری مضمون بحران آب، بر میزان مصرفی آب خانوار تأثیر داشت و معناداری به‌دست‌آمده نشان داد که میزان مصرف آب گروه آزمایش پس از آزمون، کاهش‌یافته است.

متن کامل [PDF 697 kb]   (30 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1395/5/17 | ویرایش نهایی: 1397/4/26 | پذیرش: 1395/7/5 | انتشار الکترونیک: 1397/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb