مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 12 - ( اسفند 1401/ پیاپی 81 1401 )                   سال 11 شماره 12 صفحات 152-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Piadeh Amarghan M, Belyad M R, Jian Bagheri M, Hovasi Soomar N, Ranjbari Pour T. Prediction of stress coping strategies based on primary maladaptive schemas and spiritual intelligence in mothers of mentally retarded students. Rooyesh 2023; 11 (12) : 13
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4058-fa.html
پیاده امرغان محبوبه، بلیاد محمدرضا، ژیان باقری معصومه، هواسی سومار ناهید، رنجبری پور طاهره. پیش بینی راهبردهای مقابله با استرس براساس طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و هوش معنوی در مادران دانش آموزان کم توان ذهنی. رویش روان شناسی. 1401; 11 (12) :141-152

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4058-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، belyad110@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده:   (926 مشاهده)
  هدف این پژوهش پیش­بینی راهبردهای مقابله­ با استرس براساس طرحواره­های ناسازگار اولیه و هوش معنوی در مادران دانش آموزان کم­توان ذهنی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش آموزان کم توان ذهنی محدوده سنی 6 تا 18 سال (حدود 900 نفر) مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان قزوین در سال 1400-1399 بودند. که از بین آنها به صورت تصادفی خوشه­ای  246 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای مقابله­ای لازاروس و فولکمن ( WSQ، 1984) و مقیاس هوش معنوی کینگ (SISRI، 2008)، طرحواره­های یانگ فرم کوتاه (YSQ-SF) (2005) (بود. روش تحلیل پژوهش، تحلیل رگرسیون به روش همزمان بود. یافته­ها نشان داد که حوزه بریدگی و طرد، خودگردانی و عملکرد مختل، دیگر جهت­مندی، گوش به زنگی بیش از حد و بازداری، محدودیت­های مختل با راهبردهای مقابله­ای مسئله مدار رابطه منفی و معنادار و با راهبردهای مقابله­ای هیجان مدار مثبت و معنادار دارد. همچنین ارتباط هوش معنوی با راهبردهای مقابله­ای مسئله مدار مثبت و معنادار و با راهبردهای مقابله­ای هیجان مدار منفی و معنادار است. همچینن در مجموع 7/50 واریانس متغیر راهبردهای مقابله­ای مسئله مدار و 5/14 واریانس متغیر راهبردهای مقابله­ای هیجان مدار توسط متغیرهای پیش­بین تبیین می­شود (05/0>p). نتیجه گیری می­شود که طرح واره ناسازگارانه اولیه، هوش معنوی در پیش­بینی راهبردهای مقابله با استرس نقش اساسی دارد.
شماره‌ی مقاله: 13
متن کامل [PDF 526 kb]   (552 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1401/5/6 | ویرایش نهایی: 1402/1/20 | پذیرش: 1401/7/3 | انتشار الکترونیک: 1401/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb