مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 12 - ( اسفند 1401/ پیاپی 81 1401 )                   سال 11 شماره 12 صفحات 152-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Piadeh Amarghan M, Belyad M R, Jian Bagheri M, Hovasi Soomar N, Ranjbari Pour T. (2023). Prediction of stress coping strategies based on primary maladaptive schemas and spiritual intelligence in mothers of mentally retarded students. Rooyesh. 11(12), : 13
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4058-fa.html
پیاده امرغان محبوبه، بلیاد محمدرضا، ژیان باقری معصومه، هواسی سومار ناهید، رنجبری پور طاهره. پیش بینی راهبردهای مقابله با استرس براساس طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و هوش معنوی در مادران دانش آموزان کم توان ذهنی رویش روان شناسی 1401; 11 (12) :152-141

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4058-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، belyad110@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده:   (1129 مشاهده)
  هدف این پژوهش پیش­بینی راهبردهای مقابله­ با استرس براساس طرحواره­های ناسازگار اولیه و هوش معنوی در مادران دانش آموزان کم­توان ذهنی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش آموزان کم توان ذهنی محدوده سنی 6 تا 18 سال (حدود 900 نفر) مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان قزوین در سال 1400-1399 بودند. که از بین آنها به صورت تصادفی خوشه­ای  246 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای مقابله­ای لازاروس و فولکمن ( WSQ، 1984) و مقیاس هوش معنوی کینگ (SISRI، 2008)، طرحواره­های یانگ فرم کوتاه (YSQ-SF) (2005) (بود. روش تحلیل پژوهش، تحلیل رگرسیون به روش همزمان بود. یافته­ها نشان داد که حوزه بریدگی و طرد، خودگردانی و عملکرد مختل، دیگر جهت­مندی، گوش به زنگی بیش از حد و بازداری، محدودیت­های مختل با راهبردهای مقابله­ای مسئله مدار رابطه منفی و معنادار و با راهبردهای مقابله­ای هیجان مدار مثبت و معنادار دارد. همچنین ارتباط هوش معنوی با راهبردهای مقابله­ای مسئله مدار مثبت و معنادار و با راهبردهای مقابله­ای هیجان مدار منفی و معنادار است. همچینن در مجموع 7/50 واریانس متغیر راهبردهای مقابله­ای مسئله مدار و 5/14 واریانس متغیر راهبردهای مقابله­ای هیجان مدار توسط متغیرهای پیش­بین تبیین می­شود (05/0>p). نتیجه گیری می­شود که طرح واره ناسازگارانه اولیه، هوش معنوی در پیش­بینی راهبردهای مقابله با استرس نقش اساسی دارد.
شماره‌ی مقاله: 13
متن کامل [PDF 526 kb]   (716 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1401/5/6 | پذیرش: 1401/7/3 | انتشار الکترونیک: 1401/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb