Ghahremani S, Hossienzadeh Taghvai M, Zakeripoor G. (2022). The effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on modulating primary maladaptive schemas and anxiety in high school students.
Rooyesh.
11(9), 103-114.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4059-fa.html
قهرمانی ساره، حسین زاده تقوایی مرجان، ذاکری پور غلامرضا. اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر اضطراب و تعدیل طرحواره های ناسازگاراولیه در دانش آموزان دوره متوسطه رویش روان شناسی 1401; 11 (9) :114-103
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4059-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، Marjantaghvai@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده: (1047 مشاهده)
هدف پژوهش تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر تعدیل طرحواره های ناسازگاراولیه و اضطراب دانش آموزان دوره متوسطه بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهرستان نظر آباد در سال تحصیلی 1400- 1399 بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب شدند. این تعداد در بین گروه درمانی شناختی رفتاری و گروه گواه بهطور تصادفی جایگزین شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای طرحوارههای ناسازگار اولیه جفری یانگ (YSQ-SF) (1998) و پرسشنامه اضطراب بک (BAI-II) (1988) جمعآوری شد. مداخله گروه درمانی شناختی رفتاری در 12 جلسه 5/1 ساعته و هفتهای یکبار برگزار شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد اثر اصلی مداخله برای بریدگی و طرد (741/
)، خودگردانی و عملکرد مختل (415/
)، محدودیتهای مختل (771/0
)، دیگر جهتمندی (315/0
)، گوش به زنگی بیشازحد (185/0
) و برای اضطراب (822/0
) معنادار هستند (05/0>p) یعنی بین دو گروه از نظر میانگین مولفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه و اضطراب تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p). نتیجهگیری میشود با استفاده از گروه درمانی شناختی رفتاری میتوان به تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه و کاهش اضطراب دانش آموزان دوره متوسطه کمک کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1401/5/7 | پذیرش: 1401/8/14 | انتشار الکترونیک: 1401/9/10