Dehghan Hesar M, Hajhosseini M, Gholamali Lavasani M, Hejazi Moughari E. (2023). Solo-living among single women: A Phenomenological Study of Challenges and Strategies.
Rooyesh.
11(12), : 2
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4102-fa.html
دهقان حصار مهناز، حاج حسینی منصوره، غلامعلی لواسانی مسعود، حجازی موغاری الهه. تجردزیستی در دختران مجرد: مطالعه پدیدارشناختی چالشها و راهبردها رویش روان شناسی 1401; 11 (12) :24-13
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4102-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، mahnaz_dehghan@ut.ac.ir
2- استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- دانشیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (1435 مشاهده)
تأخیر در ازدواج و ورود افراد مجرد به دوران پیشبزرگسالی و میانسالی در دختران باعث شده است تا آنها دوران طولانیتری از زندگی را بهصورت مجردی سپری کنند و در این میان برخی از دختران به دلایل خودخواسته یا ناخواسته از خانواده جدا شده و زندگی مستقلی را تشکیل میدهند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مسائل برخاسته از سبک زندگی تجردزیستی در دختران مجرد بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی در محدوه زمانی سالهای 1399-1400 انجام پذیرفت. مشارکتکنندگان شامل 13 دختر تجردزیست بالای 30 سال ساکن شهر تهران بودند که سابقه ازدواج نداشتند و در خانههای شخصی خود زندگی میکردند. مشارکتکنندگان به روش هدفمند و از طریق نمونهگیری گلولهبرفی برگزیده شدند. گردآوری اطلاعات با مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و دادههای به دست آمده مطابق با رویکرد تحلیل تفسیری نظریه زمینهای گلاسر و استراس (1967) تحلیل، تفسیر و طبقهبندی گردید. از گفتگو با مشارکتکنندگان ابعاد گرایش به تجردزیستی، چالشها و راهبردهای تسهیلگر در تجردزیستی و نگرش به مادری حاصل آمد. بر مبنای یافتهها میتوان چشماندازی از گذشته و آنچه دختران را به سوی تجردزیستی سوق داده است؛ شرایط فعلی آنها با توجه به مضامین چالشها، نگرش به مادری و تسهیلگرهای تجردزیستی به دست آورد که در برنامهریزیهای اجتماعی، فرهنگی و آموزشی میتواند قابل استفاده باشد.
شمارهی مقاله: 2
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1401/5/25 | پذیرش: 1401/10/13 | انتشار الکترونیک: 1402/1/20