Shoja E, Aminyazdi S A, Kimiaei S A. (2023). The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on the corona anxiety, parent-child relationship and developmental functioning family.
Rooyesh.
11(12), : 1
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4104-fa.html
شجاع الهه، امین یزدی سیدامیر، کیمیایی سیدعلی. اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب کرونا، رابطه والد- فرزندی و کارکرد تحولی خانواده رویش روان شناسی 1401; 11 (12) :12-1
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4104-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- استاد روان شناسی، گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، Yazdi@um.ac.ir
3- دانشیار مشاوره، گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (1378 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب کرونا، رابطه والد- فرزندی و کارکرد تحولی خانواده بود. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران دارای اضطراب کرونا در مشهد در سال 1401 بودند که از بین آنان 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودنداز: پرسشنامه سنجش تحول کارکردی خانواده (DFFAQ؛ عالی و همکاران، 1393)، مقیاس رابطه والد-کودک (CPRS؛پیانتا، 1994)، مقیاس اضطراب ابتلا به کرونا (CDAS، علیپور و همکاران، 1398). شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در 8 جلسه و به مدت 90 دقیقه و هفتهای یکبار برای گروه آزمایش اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری صورت گرفت. نتایج تحلیل کووریانس نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر اضطراب کرونا، رابطه والد- فرزند و کارکرد تحولی خانواده تفاوت معناداری وجود دارد (05/0< p). بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب کرونا، روابط والد- فرزند و کارکرد تحولی خانواده در مادران موثر بود.
شمارهی مقاله: 1
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1401/5/26 | پذیرش: 1401/7/28 | انتشار الکترونیک: 1402/1/20