Mohammadkhani P, Hassannejadi M, Saaedmanesh M. (2023). The Effectiveness of Mindfulness Integrated Cognitive Behavioral Therapy on Clinical syndrome and mourning in adolescents with Emotional Trauma.
Rooyesh.
11(12), : 7
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4128-fa.html
محمدخانی پروانه، حسن نژادی مریم، سعید منش محسن. اثربخشی درمان ترکیبی شناختی رفتاری با حضور ذهن بر نشانگان بالینی و سوگ در نوجوانان دارای ضربه عاطفی رویش روان شناسی 1401; 11 (12) :84-75
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4128-fa.html
1- استاد دپارتمان روانشناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ایران.
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران. ، hassannejadimaryam1365@gmail.com
3- گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران.
چکیده: (1368 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان ترکیبی شناختی-رفتاری با حضور ذهن بر مجموع نشانگان بالینی و مجموع نشانگان سوگ پیامد ضربه عاطفی در دختران نوجوان دارای تجربه ضربه عاطفی بود. این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دختران نوجوان 15 تا 18 ساله شهرستان خارگ دارای ضربه عاطفی در سال ۱۴۰۰ تشکیل دادند. حجم نمونه پژوهش 30 دختر نوجوان با تجربه ضربه عاطفی با فراخوان در شبکههای اجتماعی مجازی ابتدا با روش نمونهگیری هدفمند گزینش و بعد به طریق نمونهگیری تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای نشانگان بالینی دراگوتیس (BSI) ۱۹۸۳ و ضربه عشقی راس(LTS ) 1999 استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها به روش تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین نمرات پسآزمون دو گروه در مجموع نشانگان بالینی و مجموع نشانگان سوگ پیامد ضربه عاطفی در دختران نوجوان با تجربه ضربه عاطفی تفاوت معناداری در سطح001/0>P وجود دارد. این بدین معناست که آموزش درمان ترکیبی شناختی رفتاری با حضور ذهن بر کاهش مجموع نشانگان بالینی و کاهش مجموع نشانگان سوگ پیامد ضربه عاطفی در دختران نوجوان با تجربه ضربه عاطفی تاثیر معناداری داشته است. بنابراین چنین روش درمانی به این افراد در بالابردن سلامت روانی، جلوگیری از مبتلاشدن به بیماریهای روانی و کاهش احتمال بازگشت یا عود علائم روانشناسی میتواند مفید باشد.
شمارهی مقاله: 7
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1401/6/8 | پذیرش: 1401/10/8 | انتشار الکترونیک: 1401/11/10