سال 8، شماره 1 - ( شماره پیاپی 34 / فروردین 1398 )                   سال 8 شماره 1 صفحات 155-170 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S A, Zare-Moghaddam A, Gomnam A, Mirbluk bozorgi A, Hasani F. Mindfulness from theory to therapy. frooyesh. 2019; 8 (1) :155-170
URL: http://frooyesh.ir/article-1-413-fa.html
موسوی سید ابوالفضل، پور حسین رضا، زارع مقدم علی، گمنام اعظم، میربلوک بزرگی عباس، حسنی اسطلخی فرشته. ذهن آگاهی از تئوری تا درمان. رویش روان شناسی. 1398; 8 (1) :155-170

URL: http://frooyesh.ir/article-1-413-fa.html


1- دانشگاه تهران ، Mousavi.ab@ut.ac.ir
2- دانشگاه تهران
3- دانشگاه آزاد اسلامی
4- دانشگاه پیام نورگیلان
5- دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (238 مشاهده)

شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در بردارنده، اجزایی از درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی ارائه شده توسط کابات-زین و شناخت درمانی بک می­باشد و در قالب یک درمان گروهی برای کار با افراد دارای تاریخچه افسردگی و در نتیجه آسیب پذیر در برابر دوره­های بعدی توسعه داده شده است. این آموزش به افراد توانایی وسعت بخشیدن به دیدگاه خود به منظور مشاهده افکار ناسازگارانه، نشخوارهای فکری، فرایندها و نقایص شناختی موجود را می­دهد تا بتوانند به طور ایده­آل آن­ها را تغییر و یا به جهت دهی مجدد آن­ها بپردازند.به علاوه برخی از جنبه­های درمان شناختی-رفتاری برای افسردگی را نیز در برمی­گیرد که برای حداکثر 12 شرکت کننده قابل اجراست.هر چند این رویکرد برای جلوگیری از عود در بیماران افسرده که در دوره بهبودی نسبی به سر می­برند ساخته شده با این حال پژوهش­هایی اثربخشی آن را در اختلالات دیگر مثل اختلالات خوردن، اختلال استرس پس از آسیب، اختلال دوقطبی، اختلال افسرده خویی و اختلالات اضطرابی تائید کرده­اند. به طور کلی ذهن انسان با دو روش با دنیا ارتباط برقرار می­کند. یکی شیوه بودن[1] و دیگری شیوه انجام دادن[2]. در شیوه بودن تاکید روی پذیرش است و کوشش برای تغییر شیوه­های امور به عمل نمی­آید، در این سبک نیازی برای رسیدن به اهداف، استانداردهای خاص ارزیابی آنچه هست وجود ندارد. اما در شیوه انجام دادن، ذهن به شدت کار می­کند تا اختلاف بین آنچه که هست و آنچه که هیجانات را به طور معنی­داری سامان­دهی میکند، عملیاتی کند.شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) یک برنامه هشت هفته‌ای گروهی است که بر اساس ساختار و فرایند برنامه MBSR طراحی شده است. هسته مرکزی آن را تمرینات مراقبه  تشکیل می­دهد.در ذهن آگاهی تکنیک هاو تمرین هایی از قبیل خوردن کشمش، وارسی دقیق بدن ، مراقبه نشسته ، یوگا ، مراقبه راه رفتن و همین طور تمرینات غیر رسمی ذهن آگاهی در زندگی روزانه نیز به کار برده میشود.

     از این رو در مقاله حاضر ضمن تحلیل به بیان تکنیک ها و تمرین های اختصاصی در شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) به شکل جلسات و محتوای آن پرداخته شده است.از طرفی در این مقاله سعی شده است تا فرضیه اساسی ذهن آگاهی که ذهن دارای دو حالت گسترده انجام دادن و حالت بودن است بپردازد.

متن کامل [PDF 872 kb]   (157 دریافت)    
نوع مقاله: تحلیلی |
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۱/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۲/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal

Designed & Developed by : Yektaweb