مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 11 - ( بهمن 1401 /شماره پیاپی 80 1401 )                   سال 11 شماره 11 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini M, Ashori M. (2023). The Child-Parent Relationship Therapy Program and Its Adaptation for Physical Impairment, Autism and Deaf Children : A Narrative Review. Rooyesh. 11(11), 1-14.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4139-fa.html
حسینی مائده، عاشوری محمد. برنامه رابطه‌درمانی کودک -والد و متناسب‌سازی آن برای کودکان با آسیب جسمی، اوتیسم و ناشنوا : مرور روایتی رویش روان شناسی 1401; 11 (11) :14-1

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4139-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، m.ashori@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (893 مشاهده)
برنامه رابطه‌درمانی کودک-والد مبتنی بر اصول بازی‌درمانی کودک‌محور است و بر رابطه بین والدین و فرزند به‌عنوان مبنایی برای تغییرات رفتاری و هیجانی تمرکز دارد. والدین مهارت‌های درمانی را در حین این برنامه یاد می‌گیرند، از نظر هیجانی با فرزند خود هماهنگ می‌شوند و بر مراقبت، درک همدلانه و پذیرش او تمرکز می‌کنند. این مطالعه با هدف معرفی برنامه رابطه‌درمانی کودک-والد، اهداف، شرح مداخله و متناسب‌سازی آن برای کودکان با آسیب جسمی، اوتیسم و ناشنوا انجام شد. روش پژوهش حاضر مروری و از نوع روایتی است. برای انتخاب مقاله‌ها از کلیدواژه‌های رابطه‌درمانی کودک-والد، آسیب جسمی، اوتیسم و ناشنوا بین سال‌های 2006 تا 2022  موجود در پایگاه‌های علمی معتبر استفاده شد. 63 مقاله، پایان‌نامه یا کتاب یافت شد که 40 مورد آن انتخاب شدند. کودکان استثنایی نیازهای خاصی دارند. والدین این کودکان نیز نقشی اساسی در حمایت و مراقبت از فرزندان خود ایفا می‌کنند. در رابطه‌درمانی کودک-والد بر تقویت رابطه بین والدین و کودک از طریق رابطه‌درمانی تمرکز می‌شود. همچنین انطباق‌یابی‌ها و توصیه‌های این مداخله با توجه به نوع ناتوانی کودکان، به‌ویژه برای کودکان با آسیب جسمی، اوتیسم و ناشنوا ارائه شده است. در نتیجه، می‌توان از این نوع بازی‌درمانی به عنوان مداخله‌ای موثر در بهبود مشکلات رفتاری، هیجانی و اجتماعی گروه‌های مختلف کودکان استثنایی استفاده کرد.
 
متن کامل [PDF 583 kb]   (465 دریافت)    
نوع مقاله: تحلیلی | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1401/6/13 | پذیرش: 1401/10/4 | انتشار الکترونیک: 1402/1/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb