Khansari Z, Toozandehjani H, Zendehdel A. (2023). The effectiveness of teaching skills based on the attachment model on hostile and angry documents in women applying for divorce.
Rooyesh.
11(12), : 11
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4169-fa.html
خوانساری زهرا، توزنده جانی حسن، زنده دل احمد. اثربخشی آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی بر اسناد خصمانه و فراخشم در زنان متقاضی طلاق رویش روان شناسی 1401; 11 (12) :130-119
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4169-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
2- دانشیار، گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران. ، h.toozandehjani@ymail.com
3- استادیار، گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
چکیده: (994 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی بر اسنادخصمانه و فراخشم در زنان متقاضی طلاق بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زنان متقاضی طلاق بود که جهت استفاده از خدمات روانشناختی در آبان 1400 لغایت بهمنماه 1400 به کلینیکهای روانشناسی (تحت پوشش سازمان بهزیستی) در شهر سبزوار مراجعه کرده بودند. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از زنان متقاضی طلاق بود که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. سپس، از میان نمونه پژوهش بهطور تصادفی 15 نفر در گروه گواه و 15 نفر در گروه آزمایش جایگزین شد. دادهها با استفاده از مقیاس اسنادخصمانه (HDS) (آرنتز و همکاران، 2003) و مقیاس سبکهای فراهیجانی (MES) بک و همکاران 2009) جمعآوری شد. مداخله آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی طی 8 جلسه 90 دقیقهای هفتهای یکبار انجام شد؛ اما گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. دادههای پژوهش، بهروش تحلیل واریانس آمیخته (بااندازهگیری مکرر) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد میزان تأثیرگذاری آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی بر اسناد خصمانه و فراخشم در زنان متقاضی طلاق 1/48 درصد است (05/0>p). همچنین ماندگاری آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی بر اسناد خصمانه 6/68 و در فراخشم 89 درصد بود (05/0>P). نتیجهگیری میشود آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی بر اسناد خصمانه و فراخشم در زنان متقاضی طلاق موثر است.
شمارهی مقاله: 11
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1401/6/25 | پذیرش: 1401/8/12 | انتشار الکترونیک: 1401/11/10